Sobrepensar-ho tot
Hola, tinc una consulta. Sempre sobrepenso molt les coses, i sobretot dono moltes voltes a coses del passat i m’invadeixen preguntes sobre: “i si…”. La cosa és que mai paro de pensar en el passat, el que pot passar en un futur i sento que tot el dia estic amb nervis constants i al final, per qualsevol tonteria se’m fa una bola molt gran. Que podria fer per estar millor? Gràcies
Laura Centellas

Hola consultora
Gràcies per escriure'ns
El que expliques és molt habitual en persones que tendeixen a sobrepensar. Quan la nostra ment entra en un bucle de preguntes com "i si hagués fet això?" o "i si passa allò?", el cervell intenta trobar una certesa que, en realitat, no existeix. El problema és que, com més hi dones voltes, més augmenten els nervis i la sensació que tot és molt greu.
Un primer pas és aprendre a diferenciar els pensaments de la realitat. El fet que pensis una cosa no vol dir que sigui certa. Quan t'adonis que estàs entrant en aquest bucle, pots preguntar-te: "Això és un fet o és una possibilitat que m'estic imaginant?"
També és important intentar tornar al present. Fer alguna activitat que t'ajudi a centrar-te en el que estàs fent ara mateix, com caminar, escoltar música, dibuixar o parlar amb algú, pot ajudar a trencar aquesta roda de pensaments.
Si notes que aquest sobrepensament és gairebé constant, et genera molta angoixa o t'impedeix gaudir del teu dia a dia, seria una bona idea parlar-ne amb un psicòleg o psicòloga. Amb ajuda pots aprendre estratègies molt útils per gestionar aquests pensaments i reduir l'ansietat.
Recorda que no es tracta d'aconseguir no pensar mai, sinó d'evitar que els pensaments acabin controlant com et sents.
Espero haver-te ajudat
Una abraçada
La Laura Centellas