Tampax
M'ha vingut la regla fa poc, i em fa molt de respecte el fet de posar-me un Tampax, però també vull anar a la platja amb comoditat. Com puc fer-ho per perdre aquest respecte?
Laura Centellas

Hola,
Si el teu dubte és com pots aprendre a posar-te un tampó, la resposta és que necessitaràs una mica de paciència i anar practicant. Els primers cops és molt habitual que faci respecte, ja que és una cosa nova per a tu i per al teu cos. Aquest respecte, de vegades, fa que ens posem més nervioses i que tensem els músculs de la vagina de manera involuntària, i això pot fer que encara costi més posar-se el tampó. No passa res, forma part del procés, i és important no pressionar-te ni voler que surti perfecte a la primera.
També pots aprofitar aquest moment per conèixer millor la teva vulva i el teu cos. La vagina està preparada per poder introduir un tampó de manera segura.
Algunes coses que et poden ajudar són comprar tampons de la talla més petita i, si pot ser, amb aplicador, ja que a moltes persones els resulta més fàcil posar-se'ls així. També pots utilitzar una petita quantitat de lubricant de base aquosa a l'entrada de la vagina o al tampó per facilitar-ne la introducció.
Busca una posició en què et sentis relaxada, com ara asseguda al vàter, dreta amb una cama una mica aixecada, ajupida, de quatre grapes, estirada... Pots tocar suaument l'entrada de la vagina amb els dits per familiaritzar-te amb la zona i notar com els músculs es relaxen o es contrauen depenen de la posició en la qual estiguis. També et pot anar bé practicar, de manera conscient, el fet de contraure i relaxar els músculs de la pelvis, per poder-los relaxar abans d'introduir el tampó.
Quan ho intentis, fes-ho sense presses. Pots acostar el tampó a l'entrada de la vagina, respirar tranquil·lament i començar a introduir-lo molt a poc a poc, sense forçar-lo o inclús fent un petit massatget a la zona. Si notes molèsties, et poses nerviosa o no et surt, para i torna-ho a intentar un altre dia. No hi ha cap pressa, i cadascú necessita el seu temps per acostumar-s'hi.
Si tens alguna persona de confiança, com la teva mare, una germana gran o una altra persona adulta amb qui et sentis còmoda, també li pots demanar ajuda o que t'acompanyi mentre ho proves.
Si vols anar a la platja mentre tens la regla i encara no et sents preparada per utilitzar un tampó, també tens altres opcions. Pots portar calcetes menstruals o una compresa mentre estiguis fora de l'aigua. Si et vols banyar, el més pràctic acostuma a ser utilitzar un tampó o una copa menstrual (tot i que aquesta última també requereix una mica de pràctica). Si encara no has pogut utilitzar el tampó, també és completament vàlid decidir no banyar-te aquells dies. L'important és que facis allò amb què et sentis còmoda i preparada i puguis comunicar-ho a les persones del teu voltant per sentir-te més segura i tranquil·la.
Esperem haver-te ajudat.
Gràcies per la consulta i una abraçada!
La Laura Centellas