Com facilitar la curació de talls
Hola, abans de res agraïr-vos per la feina que feu, moltes gràcies. El cas és que tinc algunes marques (com cicatrius, però no totes son tan greu) a la zona dels melucs (o sigui per on va la tira de les calçes) de quan em vaig autolesionar (ho dic en passat pq porto 1 setmana que no ho he tornat a fer i no tinc intenció de repetir-ho, finalment crec que aquest cop sí que ja s'ha acabat). Llavors, tinc alguna ferida amb un xic de crosta encara que s'ha d'acabar de curar, però també en tinc d'altres de fa com 1 mes que encara tinc marca de cicatriu, o de 2-3 setmanes però que no em marxa el vermell. El cas és que d'aquí poc m'hauré de banyar i si em poso el bikini ara es nota molt i segur que la gent m'ho veu i no vull. Així doncs, us volia preguntar si sabeu d'alguna cosa que pugui fer per ajudar que es curi tot més ràpid, com alguna crema o algun mètode o algo. Probablement em digueu d'anar a un metge o dermatòleg, el cas es que aquesta no és una opció viable en aquests moments, doncs els meus pares no en son coneixadors de la situació completa i s'espantarien un xic si veiessin els meus melucs ara mateix (no només per els talls en si, sinó pq es pensen que ho saben tot i veurien que no és el cas). No tinc tampoc tantes marques ni són gaire grans (unes 15 i d'1 cm aprox), o sigui que no es veu mooooolt però suficient per fixar-t'hi. Sé que hauria d'haver pensat en aquestes conseqüències abans de tallar-me, però realment no pensava que fos tan greu ni que em deixaria cap marca (només vaig fer coses molt superficials, però es veu que un parell vaig anar un xic més, pq crec que tinc alguna petita cicatriu tmb). He pensat en l'opció d'un corrector però ns si anirà bé per la piscina i tal. Finalment aclarir que la meva intenció no és amagar-ho als pares (doncs, com dit, ja saben que m'he autolesionat algun cop, però només es pensen que ho he fet a la cama on les ferides es curen més ràpid i millor, i on només tinc unes 5 tallades). Així doncs, simplement com que realment crec molt fortament que el comportament de recòrrer a l'autolesió no es repetirà i els meus responsables ja saben que ho faig, simplement no crec necessari que sàpiguen també d'una altre localització amb més tallades, per les raons comentades. En conclusió, sabeu d'alguna crema o mètode o qualsevol cosa que pugui agilitzar el procés de curació o "tapar-lo" temporalment? Moltes gràcies de nou.
Laura Centellas

Hola,
Gràcies per escriure'ns i per explicar la teva situació amb tanta sinceritat. Primer de tot, m'agradaria felicitar-te per aquesta setmana sense autolesions. Potser ara et sembla un període curt, però cada dia compta, especialment quan estàs intentant afrontar el malestar d'una manera diferent, i també és molt positiu llegir que tens la sensació que estàs trobant altres maneres de gestionar el que et passa.
Respecte a la teva pregunta, les marques i les cicatrius necessiten temps per curar-se, i malauradament no existeix cap mètode que les faci desaparèixer de manera ràpida en pocs dies. El que sí que pot ajudar és continuar cuidant bé la pell: mantenir la zona neta, evitar arrencar les crostes i protegir-la del sol. El color vermell que encara observes en les marques més recents també és normal, forma part del procés de cicatrització i, a poc a poc, acostuma a anar disminuint.
Si les ferides estan completament tancades (sense crosta ni zones obertes), algunes persones utilitzen cremes hidratants, gels específics per a cicatrius o rosa mosqueta, però els resultats solen ser graduals i requereixen setmanes o mesos. I pel que fa a tapar-les existeix maquillatge corporal o correctors resistents a l'aigua, però és important no aplicar cap producte sobre ferides que encara estiguin cicatritzant o tinguin crosta.
Entenc perfectament la preocupació que tens ara amb l'arribada de l'estiu, els banyadors i la possibilitat que algú s'hi fixi. Moltes persones que han passat per una situació semblant comparteixen aquesta mateixa angoixa. També és comprensible que no tinguis ganes d'entrar en explicacions o de sentir-te observada.
Encara que t'haguem pogut donar algunes orientacions generals, és important recordar que nosaltres no podem valorar directament l'estat de les teves ferides o cicatrius. Per això, si tens dubtes sobre com estan evolucionant o sobre quines opcions hi ha per cuidar-les, et recomanaríem consultar un professional de la salut o un dermatòleg, que et podrà orientar de manera més específica segons el teu cas. Entenc que la idea d'anar-hi et pugui generar incomoditat o preocupació. No cal que expliquis tota la situació si ara mateix no et sents preparada per fer-ho, però sí que podria ser útil que un professional pogués valorar com estan evolucionant les ferides i resoldre els teus dubtes. Si et fa sentir més còmoda, pots preguntar si pots parlar una estona a soles amb el metge. La seva funció és ajudar-te i acompanyar-te, no jutjar-te.
Més enllà de les marques físiques, hi ha una cosa que m'ha cridat l'atenció del que expliques: dius que els teus pares saben que t'has autolesionat, però que no coneixen tota la situació. Imagino que parlar-ne pot fer respecte, por o vergonya. No has de prendre cap decisió ara mateix, però potser et podria anar bé preguntar-te si hi ha algun adult de confiança amb qui et sentissis prou segura per compartir una mica més del que estàs passant. Quan una persona està fent l'esforç que estàs fent tu per deixar les autolesions, no hauria de carregar sola amb tot aquest pes. Compartir-ho amb un adult de confiança o amb un professional de la psicologia també et podria ajudar a trobar noves maneres de gestionar el malestar i a sentir-te més acompanyada en aquest procés.
També m'agradaria recordar-te una cosa important: les cicatrius expliquen alguna cosa que has viscut, però no expliquen qui ets. Ets molt més que els moments difícils pels quals has passat. I el fet que estiguis buscant alternatives, demanant ajuda i intentant cuidar-te parla de la teva força, encara que potser ara mateix no la vegis del tot.
Gràcies per la confiança que estàs dipositant en nosaltres. Cuida't molt i, si ho necessites, torna'ns a escriure.
Una abraçada.
La Laura Centellas