Celiaquia
Holii sé q no és ben bé de imatge i eso però no sé si em podeu ajudar.... Pos fa 13 anys q soc celica i fa un any vaig tenir un període on vaig ignorar la dieta i zampava sense parar pq no m'agradava ser diferent però després em sentia super culpable i el meu cos sen resentia... Bueno pos ara fa una mica q m'he posat super estricta, no veure res q pugui estar contaminat, no deixar q la gent menji del meu plat, fer rentar la boca al meu xicot.... La cosa està enq malgrat estic sent molt curosa em fa mal con si menjes normal i em ralla. Sabeu q puc fer? Té alguna relació amb l'any passat??
Laura Centellas

Hola,
Gràcies per escriure’ns!
El que expliques té molt sentit, i segurament no ets l’única persona celíaca que ha passat per una etapa així.
Primer de tot: és totalment comprensible que després de tants anys amb restriccions arribés un moment en què et cansessis de sentir-te “diferent” i intentessis fer vida “normal”. Moltes persones amb malalties cròniques o alimentàries passen períodes de cansament, rebel·lia o negació. I també és bastant habitual que, després d’una etapa així, aparegui molta por, hipervigilància o necessitat de control amb el gluten. Sobretot si vas notar conseqüències físiques i culpa després. El cervell intenta protegir-nos i, a vegades, passa de “m’arrisco” a “ho controlo tot”.
Que et segueixi fent mal tot i anar amb molt de compte no vol dir necessàriament que ho estiguis fent malament. Hi poden haver diverses explicacions: que encara hi hagi alguna contaminació sense voler, que l’intestí necessiti temps per recuperar-se, que l’ansietat i l’estrès amb el menjar facin que el cos estigui molt pendent de qualsevol símptoma, o fins i tot que hi hagi algun altre tema digestiu a revisar.
El més recomanable seria parlar-ne amb el/la digestòleg/òloga o professional que et faci seguiment de la celiaquia, explicant exactament això que ens has explicat aquí, perquè segurament et podrà ajudar a entendre què està passant.
I psicològicament, podria anar bé intentar trobar un punt més tranquil entre ignorar completament la celiaquia i viure amb una por constant a contaminar-te, perquè puguis viure més tranquil·la. La idea és cuidar-te, no haver de viure en alerta permanent.
Una abraçada!
La Laura Centellas