Bon dia, nessesito ajuda
Bon dia, sé que aquesta consulta pot semblar forta, però és una situació que m’ha passat. Fa dos mesos, el meu tutor (d’uns 24 anys) de ciència, biologia i ecologia em va preguntar si tenia parella. Jo vaig dir que no i la seva reacció em va semblar estranya. No vaig dir res en aquell moment, però els meus companys van començar a notar que em mirava molt sovint, i això em feia sentir incòmode. Ho vam comentar amb el director i el comportament va millorar. Tanmateix, fa pocs dies va tenir un comportament físic inapropiat amb mi, i em vaig quedar paralitzada perquè no sabia com reaccionar. Des d’aquell moment em sento confosa, ja que he començat a notar una certa atracció cap a ell. No sé com gestionar aquesta situació ni si el que sento és normal.
Laura Centellas

Hola,
Has fet molt bé de comunicar aquesta situació a la direcció del centre. És molt important que ho hagis explicat perquè en puguin estar al cas i prendre mesures. La responsabilitat no és teva, sinó del centre i del professor.
Pel que expliques ara, és normal que et sentis confosa. A més aquest tipus de sentiments, com l'atracció, poden aparèixer quan es tracta d’una persona amb un rol d’autoritat o de referència, que pot generar admiració. L’atracció i el desig poden sorgir per persones o situacions que, d’alguna manera, ens impacten o ens criden l’atenció, i això no té res d’estrany.
Ara bé, és molt important diferenciar entre el que sentim i el que volem fer. Tenir una atracció o fins i tot fantasies no defineix qui ets ni implica que vulguis que això passi a la realitat. Una cosa és el que podem imaginar o sentir, i una altra molt diferent és el que decidim fer.
També cal tenir en compte que aquesta situació no seria adequada ni segura. Hi ha una relació de poder clara (ell és professor i tu alumna), ets menor d’edat i hi ha una diferència important d’edat, experiència i responsabilitat. Tot això fa que qualsevol relació d’aquest tipus sigui inapropiada i pugui tenir conseqüències importants. És responsabilitat seva posar límits clars i garantir el teu benestar, cosa que, pel que expliques, no està fent.
Per això, és molt important que tornis a explicar el que ha passat recentment a persones responsables del centre (com el director o altres professors de confiança). També et pot ajudar parlar-ho amb alguna persona adulta de confiança fora de l’institut (família, orientadora, etc.). No has de gestionar això sola, comparteixo amb les amistats i que et puguin donar un cop de mà amb el que necessitis, tant per compartir-els-hi com et sents fins a acompanyar-te a parlar amb algun professional.
El que sents és vàlid, però la situació que estàs vivint no és correcta, i és important protegir-te i buscar suport.
Esperem haver-te ajudat.
Moltes gràcies per la consulta i una abraçada!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas