Dubtes sobre la vulva i l
Hola! Tinc 12 anys i us escric perquè fa poc vam fer una classe d’educació sexual a l’institut. Em van sorgir moltes preguntes, però em va fer molta vergonya aixecar la mà davant de tota la classe. M’agradaria que em responguéssiu aquests dubtes: • Quina diferència hi ha entre vulva i vagina? • És normal que els llavis siguin asimètrics o de diferent mida? • Com es neteja la zona? Cal fer servir sabó per dins? • On es troba exactament el clítoris? • L'himen es pot trencar fent esport o posant-se un tampó? • Com sé si el flux de les calces és normal o no?
Laura Centellas

Hola!
És molt normal que després d’una classe d’educació sexual surtin dubtes, i també és molt habitual sentir vergonya de preguntar en veu alta. Et responem una per una:
La vulva és la part externa dels genitals (el que es veu per fora), inclou el mont de venus, els llavis (majors i menors), el clítoris, l'obertura de la uretra i l’entrada de la vagina. Et deixem una imatge:
La vagina és el conducte intern que connecta l'entrada de la vagina a la vulva, amb l’úter. Et deixem una imatge:
És normal que els llavis siguin asimètrics o de diferent mida, de fet la majoria de les vulves no són simètriques. Cada cos és diferent, i tenir un llavi més gran que l’altre o amb formes diferents és molt habitual.
La vulva es pot netejar amb aigua tèbia i, si vols, amb un sabó suau per fora, però amb aigua n'hi hauria prou. No cal rentar l’interior de la vagina, perquè es neteja sola de manera natural.
El clítoris, tal com veuràs a la imatge de la vulva, està a la part superior, just on s’uneixen els llavis menors. És una zona petita, però molt sensible, i només una part és visible (com un petit botonet). Quan s'excita, augmenta de mida.
Pot passar que l'himen s'esquinci en algun punt fent esport o posant-se un tampó, mai es trenca. L’himen és una membrana molt fina i flexible, que es pot adaptar i estirar-se. Si hi ha una penetració més forta, pot esquinçar-se en algun punt i aparèixer sang. A més, no totes les persones tenen un himen igual, i per tant en cada cas serà diferent.
Tenir flux vaginal és normal i saludable. Aquest sol ser transparent o blanquinós i pot variar la quantitat, la textura i el color al llarg del mes. Pot ser senyal que alguna cosa no va bé quan fa mala olor, té un color molt diferent, provoca picor o molèsties. En aquest cas, és millor consultar amb un/a professional de la salut.
Gràcies per la consulta i una abraçada!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas