Autolesió?
Tinc un dubte. Jo a vegades (molt poques, només quan estic MOLT enfadada o trista) m'esgarrapo els braços. Em fa mal i em calma el dolor emocional, per això o faig, peroò molt poc. No deixa marca casi, alguna vegada a deixat marca que encara tinc, pero normalment no m'ho faig tant fort. Això es considera autolesió? Inclús si no deixa marca o la marca dura nomes 2 dies o així? Moltes gràciesss!!
Laura Centellas

Hola! Gràcies per escriure'ns i per la confiança.
El fet d’esgarrapar-te quan estàs molt enfadada o trista, encara que sigui poques vegades i no sempre deixi marca, sí que es considera una forma d’autolesió. No tant per la ferida en si, sinó perquè en aquell moment et fas mal físic per alleujar un dolor emocional molt intens. Això ens indica que hi ha emocions fortes (com ràbia, tristesa…) que en aquell moment et costa sostenir d’una altra manera, i per això és important parar-hi atenció i mirar de trobar alternatives que et cuidin més.
És bastant habitual que l’autolesió doni una sensació de calma momentània, però no resol el que hi ha al darrere, i a vegades, pot fer que es converteixi en un recurs cada cop més present.
Et pot ajudar tenir alternatives per quan et sentis així de desbordada: per exemple, apretar fort un coixí, estripar paper, escriure el que sents, sortir a caminar ràpid o escoltar música que t’acompanyi amb el que estàs sentint. La idea és poder descarregar aquesta intensitat sense fer-te mal.
I sobretot, intenta no quedar-te sola amb això. Si pots, intenta parlar-ho amb algú de confiança (una amiga, família, algun adult de l’institut…) o amb un/a professional. No cal esperar que vagi a més per demanar ajuda.
El més important és que el que et passa es pot aprendre a gestionar d’altres maneres. I el fet que t’ho qüestionis i ho preguntis per entendre-ho ja és un pas molt gran.
La Laura Centellas