Por a Batxillerat, insomni i cansada de cansar-me de tot
Estic cansada que em diguin que em canso de tot, tot i que de vegades, penso que tenen tota la raó, perquè em torna a passar amb l'esport, ara mateix estic fent pàdel des de fa dos anys, però he anat canviant molt al llarg de la meva vida, igual que quan vaig començar a tocar el piano i el vaig deixar... I ara és com que vull deixar-lo perquè sento que soc dolenta, com que tampoc competeixo ni res (em fa por) i no se m'agradaria començar al gimnàs perquè no em sento del tot bé amb el meu físic. Però els meus pares no em deixen anar al gimnàs i en part va ser per ells que vaig seguir aquest deport, perquè per mi hagués anat al gimnàs segur tot i que penso que encara no tinc edat, però com molta gent del meu entorn va… A més, penso que em perjudica no tenir confiança amb els meus pares, molt. Tinc un altre problema amb relació als estudis que és que em sento insuficient, no sé com organitzar-me, considero que soc desorganitzada, o això és el que m'han fet creure, sé que té solució i ho vull solucionar, però no sé per on començar o què/qui em podria ajudar, perquè si sé el bàsic que és utilitzar una agenda portar les coses al dia... però no sé com fer-ho i m'agobia bastant, per no dir molt. També l'any que ve començo BAT (que tampoc sé quin triar) tot i que tiro més de cara al científic, el que em fa por és no estar al nivell, i per això penso que ara a 4 ESO és el millor moment per organitzar-me i aprendre a com estudiar, però em passa que ja estem a les portes de Setmana Santa i no he canviat res i m'ho deixo tot per l'últim dia, i si ara estudiant un dia abans encara, però a Batxi sé que és impossible i tinc por, por de començar no estant preparada perquè per exemple, sento que no m'estan donant una bona base en assignatures de física i química, català, mates... i em fa por que això em repercuteixi, ara que començo una nova etapa d'estudis m'agradaria canviar-me de centre, però ho tinc complicat perquè no m'és còmode i tinc por del que opinarien els meus pares no tinguent la necessitat de fer el canvi. I ja per últim, fa temps que no dormo bé i de vegades també tinc molta dificultat per dormir és com que durant tot el dia tinc son arriba la nit i no hi ha manera d'adormir-me només de pensar, això que no utilitzo el mòbil i em fa molta ràbia perquè quan m'aixeco al matí per anar a l'insti no hi ha manera d'aixecar-me i no tinc temps de fer res. Sé que hi ha molts molts temes, però simplement voldria agrair-vos aquesta feina que feu, ja que serveix de molta ajuda en aquesta edat, on el més normal és estar perdut, així que mil gràciessss de veriitat!! :))) Tinc un altre problema amb relació als estudis que és que em sento insuficient, no sé com organitzar-me, considero que soc desorganitzada, o això és el que m'han fet creure, sé que té solució i ho vull solucionar, però no sé per on començar o què/qui em podria ajudar, ja que no tinc la confiança per demanar ajuda a algú del meu voltant, perquè si sé el bàsic que és utilitzar una agenda portar les coses al dia... però no sé com fer-ho i m'agobia bastant, per no dir molt. També l'any que ve començo BAT (que tampoc sé quin triar) tot i que tiro més de cara al científic, el que em fa por és no estar al nivell, i per això penso que ara a 4 ESO és el millor moment per organitzar-me i aprendre a com estudiar, però em passa que ja estem a les portes de Setmana Santa i no he canviat res i m'ho deixo tot per l'últim dia, i si ara estudiant un dia abans encara, però a Batxi sé que és impossible i tinc por, por de començar no estant preparada perquè per exemple, sento que no m'estan donant una bona base en assignatures de física i química, català entre d'altres i em fa por que això em repercuteixi, ara que començo una nova etapa d'estudis m'agradaria canviar-me de centre, però ho tinc complicat perquè no m'és còmode i tinc por del que opinarien els meus pares. Ja fa temps que no dormo bé i de vegades també tinc molta dificultat per dormir és com que durant tot el dia tinc son arriba la nit i no hi ha manera d'adormir-me només de pensar, això que no utilitzo el mòbil i em fa molta ràbia perquè quan m'aixeco al matí per anar a l'insti no hi ha manera d'aixecar-me i no tinc temps de fer res. Sé que hi ha molts temes, però simplement voldria agrair-vos aquesta feina que feu, ja que serveix de molt en aquesta edat, on el més normal és estar perdut, així que mil gràcies!! :)))
Laura Centellas

Hola consultora!
Gràcies per escriure’ns i explicar-nos tot el que t’està passant.
Donant una ullada global a la teva situació, podríem dir que un dels grans problemes és la falta de confiança en tu mateixa i l'altre la poca comunicació amb els pares. Aquests dos fets tan importants estan afectant la teva vida en diferents àmbits.
Pel que diu la teva data de naixement, tens 16 anys, a aquesta edat ja es pot anar al gimnàs, tenir una rutina especialitzada per la teva edat i seguir les pautes que et digui l’entrenador del gimnàs on vagis. Si no t’agrada el pàdel no cal que hi vagis, si el que tu vols és anar al gimnàs. Tot i això, és una situació difícil, ja que ets menor d’edat i entenc que són els teus pares els que et paguen “les extraescolars”, així que l’única opció aquí és parlar amb ells. Ara bé, el tema del piano, pel que dius, ho vas deixar perquè no et veies capaç de competir o perquè senties que no eres bona, en cap moment has dit que no t’agradava el piano, sinó que no ho fas prou bé. En aquest cas sí que et diria, si a tu t’agradava (independentment de si fossis superbona o no), tocar un instrument per gaudir és una de les teràpies més boniques que hi ha. Podries replantejar-te tornar-hi però des d'un lloc més lliure i d’oci, no tant com una obligació.
Pel que fa als estudis, si et costa organitzar-te et recomano molt que et posis un horari una mica “estricte”, per exemple, cada dia dedica 1 o 2 h a repassar apunts, organitzar feines de l’insti, etc. pel que fa al batxillerat, si tens traça per al món científic, aquesta pot ser una bona opció. Si després volguessis fer dret no hi ha cap problema a haver triat el científic. A més, hi ha gent que a segon de batxillerat es canvia de modalitat, així que si sents que t’has equivocat pots rectificar. A més, si veus que vas coixa en alguna assignatura sempre pots anar a repàs (molta gent hi va a batxillerat).
Espero haver-te ajudat,
El meu consell és que treballis amb la millora de la teva autoconfiança, això s’aconsegueix fent coses que t’agradin i obrint-te amb la gent que estimes (seria molt interessant que intentessis obrir-te una mica amb els teus pares).
Una abraçada!
Estrella Dorca - psicòloga sanitària
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas