Pregunta
Hola, m'agradaria saber (per curiositat) si quan menjes el dinar i el sopar t'has de quedar tipa, osigui si cada cop q fas un d'aquests àpats t'has de quedar tipa o el què. Gràcies!
Laura Centellas

Hola!
Gràcies per la teva consulta, és una pregunta molt més important del que sembla.
No, no “t’has de quedar tipa” obligatòriament cada cop que dines o sopes. El que és saludable no és acabar molt plena, sinó acabar satisfeta.
Hi ha una diferència important entre:
- Estar satisfeta: ja no tens gana, et sents bé, amb energia, tranquil·la.
- Estar tipa o massa plena: notes pesadesa, incomoditat, sensació d’haver menjat més del que el cos necessitava.
El nostre cos té mecanismes naturals de gana i sacietat. L’objectiu no és menjar fins a “explotar”, ni tampoc quedar-te amb gana, sinó aprendre a escoltar aquests senyals. A vegades tindràs més gana (perquè has fet esport, estàs creixent…) i altres vegades menys. I això és completament normal.
Especialment en l’adolescència, el cos està en canvi constant, i les necessitats poden variar molt d’un dia a l’altre.
Per ajudar-te a connectar millor amb la sensació de sacietat pots:
Menjar poc a poc i mastegar bé, perquè les hormones de la sacietat tinguin temps d’actuar.
Escoltar el teu cos. Pots preguntar-te:
Tinc gana abans de començar?
Em sento satisfeta mentre menjo?
Com em sento quan acabo?
Si pots, intenta menjar amb menys distraccions (sense tele o mòbil), perquè és més fàcil notar els senyals del cos.
Si aquesta pregunta té a veure amb algun dubte personal o amb com et sents amb el menjar, també és important saber que parlar-ne està molt bé. Si vols, pots explicar una mica més què t’ha fet pensar en això.
Una abraçada!
La Laura Centellas