Pensaments intrusius
Com puc gestionar els pensaments intrusius catastròfics sense alimentar-los ni entrar en pànic? Hi ha tècniques concretes que funcionin quan són tan visuals i impactants?
Laura Centellas

Hola consultora!
Gràcies per escriure’ns.
Hi ha vàries tècniques per tal de reduir aquest tipus de pensaments o bé fer que no afectin tant a nivell emocional.
Primer de tot jo et recomanaria escriure tots aquells pensaments que acostumes més a tenir (els que més se’t repeteixin). Un cop els tinguis escrits, reflexiona sobre cada un d’ells, són realment reals o són fruit de pors i/o experiències traumàtiques del passat?
Si sabem d’on venen aquests pensaments els podem començar a entendre i qüestionar si són reals o no.
També et recomanaria que no intentis evitar-los, ja que, si et dic “no pensis en un elefant rosa”, en el primer que penses és en un elefant rosa veritat? La clau està en poder observar aquests pensaments com a fets externs que de tant en tant passen pel nostre cervell, quan apareixen els miro i no els hi tinc por. Intento percebre quines són les sensacions que em provoquen i llavors els deixo anar. No es tracta tant de evitar-los sinó de mirar-los i intentar identificar d’on venen i què ens volen dir.
Per mi, escriure és la millor teràpia, tot i que també et pot ajudar molt parlar amb algú de confiança sobre tots els pensaments negatius i intrusius que se’t repeteixin.
Si sents que els pensaments en bucle t’acaben provocant atacs d’ansietat, prova de fer el següent:
1.        Els observo
2.        Els escric o en parlo amb algú (i els deixo anar)
3.        Em concentro en la respiració o bé faig la tècnica d’observar el meu entorn i contar quantes coses de color vermell puc veure (per exemple).
4.        Moure el cos, sortir de casa i fer una caminada per airejar-te.
A més afegiria, com més relaxada estiguis en el teu dia a dia menys pensaments tindràs. Si tens una bona rutina (esport, reduir pantalles, menjar sa i dormir 8h), el teu cervell ho agrairà molt.
Espero haver-te ajudat.
Estrella Dorca – Psicòloga Sanitària
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas