Vull saber què em passa
Hola. Fa ja un parell de mesos que em sent molt trista, plore bastant i no em fa ganes fer res, només plorar i triar-me al llit. Em preocupa que puga passar alguna cosa greu. Creeu que seria possible que tingués depressió? Espere que no, perquè si fos així, hauria de parlar amb els meus pares i anar al psicòleg. I no vull, perquè els meus pares no saben res, he aconseguit amagar-los. A més, encara que fa anys que crec que hauria d'anar al psicòleg per diversos motius, em fa cosa dir-los als meus pares. Crec que els meus pares són dels que no acaben d'entendre això del psicòleg i que em dirien alguna cosa com, "i què has de contar a un desconegut que no em pugues contar a mi?" A més, no estic segura de si els meus pares es podrien permetre pagar al psicòleg. El darrer any hem anat un poc justos de doblers, fins i tot al maig van demanar ajuda als avis, però no sé si ja hem tornat a estar bé, crec que sí, però com que no em xerren d'això ni a mi ni al meu germà... També vull explicar que realment no visc a València. Ho he posat perquè vaig viure allà dos mesos quan era més petita, però és que jo actualment visc en una zona forana de les zones de parla catalana, així que no surt l'opció d'on visc per posar-la. Ho dic perquè crec que algunes vegades dieu alguna cosa de números als quals cridar si es viu en tal zona, o d'anar també a tal joc per la zona... Si em podeu ajudar, i dir-me els símptomes de la depressió, estaria molt agraïda.
Laura Centellas

Hola consultora!
Gràcies per escriure’ns!
Pel que expliques, et trobes en una situació en què sents molta tristesa i plores molt. A més, dius que fa temps que penses que t’aniria bé anar al psicòleg, però que no tens prou confiança amb els teus pares per a parlar de gaire res. També dius que no saps si tens depressió.
Anem per parts, primer de tot, és IMPORTANTÍSSIM que puguis compartir amb algú com t’estàs sentint, si no pot ser amb els teus pares, que sigui amb una amiga o algú de confiança. Pel que fa al psicòleg, si ja fa temps que penses que t’aniria bé anar-hi, és el moment de fer el pas. Si et fa cosa dir-los als teus pares el motiu real pel qual vols anar al psicòleg, pots fer servir una mitja veritat piadosa, com per exemple, els pots dir que últimament “et costa molt concentrar-te perquè et sents trista, i et fa por que això afecti els estudis”, molts cops, quan es tracta dels “estudis”, els pares accedeixen a pagar el psicòleg, pots provar-ho, al final no estàs mentint, simplement estàs adornant una veritat perquè et facin cas.
Pel que fa a saber si tens depressió, per saber-ho t’haurà de visitar un psicòleg clínic o sanitari i fer-te un diagnòstic, tot i això, no cal que t’hi capfiquis, molts cops tenim símptomes depressius i no vol dir que tinguem “depressió” com a tal. L’important aquí és posar atenció a aquest patiment i buscar ajuda.
No sé de quina zona de Catalunya ets, però normalment a totes les zones hi ha un “punt jove” on accedir i consultar aquests temes.
Espero haver-te ajudat.
Una abraçada ben forta!
Estrella Dorca - psicòloga sanitària
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas