No puc més
Bones! Al meu grup d'amics, és estrany però cert, que únicament les noies es pensen que soc gay (potser els nois també però no m'ho freguen cada puto dia a la cara). El problema és que no ho soc i no sé com deixar-ho clar. Cada dia, cada dia, cada dia estan dient que si soc gay, que si soc pansexual i merdes així que arriba un punt que cansa i no en tinc ni idea de com deixar clar que no ho soc perquè ho entenguin!!!!! Des de que va començar la broma han hanat continuant, i sempre han estat les dues mateixes persones. Ja fa unes setmanes (2 o així), vam quedar com qui queda per anar a prendre algo però juntament vam acabar sent aquestes dues persones, jo, i amigues de les altres dues. Ara bé, un dies després, una d'aquestes dues persones em va dir: tothom qui va venir es pensa que ets pansexual hahaha. I ho va dir rient, com si jo també rigués de les seves bromes, no veus que t'estic dient que paris?? Pues para, cojones! I no hi ha manera. A més, crec que l'única manera que s'acabi és deixant aquestes persones de banda, però seria trobar-se les a la mateixa carrera, encara que hi hagi 100 i pico persones més a classe... En fin, com a resum, no sé què fer la veritat perquè es callin la boca... Deixar-les de banda? Deixar la carrera? Canviar totalment de grup (tenint en compte que només són aquestes persones concretes i la resta no)?... Ja em dieu! PD: Ah noies, i si, pel que sigui, esteu veient això, ja sabeu què fer :)
Laura Centellas

Hola,
Ens preocupa molt que aquesta situació s’hagi allargat tant i que dins del grup ningú hagi semblat adonar-se del que estàs vivint. El que descrius és assetjament, ja que dues persones concretes et molesten de manera reiterada i continuada, tot i que els hagis dit clarament que parin. Això ja no és una broma, és una vulneració dels teus límits i del teu benestar emocional.
El primer pas és posar límits clars, si encara no ho has fet, i només si et sents segur per fer-ho. Pots parlar amb elles de manera directa i sincera, o escriure’ls una carta, explicant com et sents i com t’afecten els seus comentaris. Per exemple:
“Fa setmanes, pràcticament cada dia, feu comentaris sobre la meva orientació sexual dient que soc gay, pansexual o qualsevol altra cosa, tot en to de broma. Ja us ho he dit moltes vegades que no em fa gràcia, no ho trobo divertit i no tinc cap ganes d’escoltar-ho més.
Potser per a vosaltres és una broma, però per a mi és una falta de respecte constant. Em repetiu el mateix cada dia, m’ho llenceu a la cara, i tot i veure que no ric ni segueixo el joc, continueu igual. Això desgasta i fa mal. No és una broma innocent, és assetjament.
A més, esteu opinant sobre la meva orientació sexual com si fos un tema públic o una cosa sobre la qual tinguéssiu dret a riure o comentar i no el teniu. La meva orientació sexual és un tema personal, i sigui quina sigui, no és motiu de burla ni de comentaris constants. No sou ningú per etiquetar-me ni decidir què soc o què no soc.
El que més em molesta no és només el contingut, sinó que ignoreu completament que us he demanat que pareu. Això mostra una falta total d’empatia i respecte. Estic cansat, incòmode i enfadat, fins al punt de plantejar-me allunyar-me del grup o fins i tot deixar la carrera per evitar-vos i poder viure tranquil. Això és greu, ningú hauria de sentir-se així per unes suposades bromes. Us ho dic clar, pareu ja. Deixeu de fer comentaris sobre la meva orientació sexual, deixeu d’etiquetar-me i deixeu de riure d’aquest tema. No té cap gràcia i no ho tornaré a tolerar.
Si continueu amb aquest comportament, agafaré distància. No és per crear problemes, sinó perquè necessito cuidar-me i no aguantar més faltes de respecte. No penso justificar-me ni tolerar comentaris que ja he demanat explícitament que s’aturin. Espero que entengueu la gravetat del que us dic i respecteu el límit que estic posant.”
Si no et sents còmode fent-ho directament, és important demanar ajuda a un adult o professional de confiança, com un professor, tutor o servei d’igualtat de la universitat. Moltes universitats tenen protocols d’assetjament i ofereixen acompanyament psicològic i assessorament legal, encara que l’assetjament passi fora de classe.
Reduir el contacte amb aquestes persones pot ajudar-te a protegir-te emocionalment, sense haver de trencar amb tota la classe ni deixar la carrera. Ser coherent amb el que sents i posar límits (tant verbalment com amb la teva actitud) ajuda a transmetre la gravetat de la situació. Expressar el malestar no és exagerar, és cuidar-te.
Hi ha serveis especialitzats a Catalunya que poden acompanyar-te, com unitats d’igualtat de la universitat, serveis d’atenció psicològica i línies d’ajuda com el 900 900 120. No cal que carreguis amb aquesta situació sol, demana ajuda a amics, persones de confiança, adults i professionals perquè t'acompanyin en aquest procés.
Aquesta situació s’ha d’aturar ja. Posar límits clars, buscar suport i protegir-te és la forma de començar a canviar la situació.
Esperem de tot cor que aquesta situació s'acabi d'una vegada per totes.
Gràcies per la consulta i una abraçada!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas