Dubtes sobre el sexe
Hola! Us escric perquè m’agradaria que expliquèssiu coses bàsiques que hem de saber alhora de tenir sexe. Sóc súper innoceny i estic totalment desinformada sobre les relacions sexuals en general. A més, és un tema que em preocupa bastant, ja que la gent de la meva edat en sap molt i té molta experiència i jo em sento super novata. Mersi!
Laura Centellas

Hola,
Gràcies a tu!
Hi ha moltíssimes coses a explicar al voltant de la sexualitat i de les primeres vegades, sobretot en l'adolescència i joventut. Primer de tot, et diríem que ho exploris al teu ritme i a mesura que tinguis ganes d’anar coneixent aquesta informació, sense comparar-te amb el ritme o amb el coneixement dels altres. Cada persona té el seu procés, i no hi ha gens de pressa ni un “moment correcte”.
Si haguéssim de fer un llistat de coses bàsiques, serien aquestes:
- Autoconeixement. El fet que estiguis informant-te ja és un pas molt important. Apropar-te a la sexualitat amb curiositat t’ajudarà a sentir-te més preparada i segura. A més d’informació teòrica, pot ser molt útil conèixer el teu propi cos, haver-lo observat, escoltat i explorat per saber què t’agrada més i, si vols, poder-ho comunicar a la persona amb qui comparteixis l’experiència sexual.
- Consentiment. Sempre que comparteixis una experiència sexual és essencial que hi hagi consentiment clar de totes les persones implicades, sense pressions ni perquè “se suposa que toca”. És important recordar que es pot dir que no i parar la relació en qualsevol moment, tant abans com durant la pràctica.
- Comunicació. Comunicar-te amb la persona amb qui comparteixis l’experiència us ajudarà a entendre-us millor i a situar-vos en un lloc de més confiança, seguretat i tranquil·litat. Parlar evita malentesos i facilita que l’experiència sigui més respectuosa i agradable per a tothom.
- Protecció i salut sexual. És important tenir en compte que el sexe pot comportar alguns riscos, com les infeccions de transmissió sexual (ITS) o un possible embaràs. Per reduir al màxim aquests riscos, el mètode més segur i eficaç és el preservatiu (extern o intern), i també existeixen altres mètodes, com les barreres de làtex.
- Anar a poc a poc. Tal com dèiem, és important escoltar el teu cos i adaptar-te al teu ritme, sense fer res que no vulguis o que et resulti desagradable. La resposta sexual és diferent en cada persona, i tenir-ho en compte ajuda a viure la sexualitat de manera més respectuosa i satisfactòria.
- Expectatives realistes. A vegades prenem com a referència pel·lícules o pornografia, que sovint no representen la realitat ni la diversitat de les relacions sexuals. És possible que les primeres vegades no siguin com s’esperava, i això és completament normal. Intenta no posar-te massa expectatives i centrar-te en com et sents en cada moment. El sexe no és cap examen, no s’ha d’aprovar ni suspendre, és un espai per gaudir i compartir i és probable que a les primeres vegades apareguin imprevistos o situacions incòmodes que no esperaves i és completament normal.
- Entorn tranquil, segur i còmode. Dins de les teves possibilitats, intenta que sigui en un entorn on et sentis segura, tranquil·la i còmoda. Això facilita la relaxació del cos i ajuda a gaudir més de l’experiència.
- Responsabilitat afectiva. Encara que només comparteixis una experiència sexual puntual amb algú, és important que hi hagi respecte i cura mútua. La persona amb qui estàs és molt més que un cos i una experiència tan íntima i vulnerable pot despertar moltes emocions i sentiments. Per això, és clau tractar-se amb respecte i escolta durant tota l’experiència.
Tot i això, també et recomanem que continuïs buscant informació fiable, llegeix, mira continguts divulgatius, pregunta i explora quan en tinguis ganes, sempre des d’una mirada curiosa, oberta i sense pressió. Et deixem una pàgina web i un programa que et poden ajudar:
Centre Jove d’Atenció a les Sexualitats:
El Punt D:
Esperem que et serveixi!
Gràcies per la consulta i una abraçada!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas