Diagnòstics psiquiàtrics
Em preocupa que m'hagin diagnosticat d'un episodi psicòtic i que es desenvolupi en esquizofrenia. Els psiquiatres m'han dit que també tinc autisme i no ho enetenc. Em penso que s'ho inventen tot i em preocupa que ara em diagnostiquin esquizofrenia i que si la gent ho acaba sabent em tractin diferent, per exemple quan coneigui alguna parella o que si hi ha algun problema se'm culpi de boja o trastornada.
Laura Centellas

Hola consultora,
Gràcies per escriure’ns!
No sempre que hi hagi un trastorn psicòtic vol dir que acabi derivant en esquizofrènia. A vegades, el mateix estrès fa que tinguem aquest tipus de brots, però si tens una vida sana i equilibrada, no té per què tornar a passar. Tot i això, és totalment recomanable que rebis atenció psicològica i psiquiàtrica per poder mantenir-te estable en el temps i evitar qualsevol rebrot.
Pel que fa al diagnòstic, t’han dit que tens autisme. Si aquesta etiqueta sents que no et representa, no te la facis teva, deixa-la, al final, et posen aquest diagnòstic per saber quin és el millor tractament per a tu (és més pels metges que no pas per res). D’altra banda, et dic que l’autisme en realitat es diu “espectre autista”, això vol dir que hi ha un ventall tan gran d’autismes que és impossible encapsular-los en una sola definició. Hi ha molts graus diferents d’autisme i moltes maneres diferents de patir-ho, pot ser que els teus símptomes siguin tan lleus que ni tan sols et consideris autista, tot i això, que sàpigues que si aquesta etiqueta no t’agrada, no tens per què fer-la servir.
Hi ha molt estigma en la salut mental, i estem acostumats a dir “bojos” a les persones que pateixen algun tipus de trastorn, i això fa molt mal.
És difícil pair una situació així, però el millor que pots fer és confiar en tu i en la teva intuïció, com més tranquil·la estiguis millor. I sobretot, evita qualsevol mena de substància (alcohol, tabac, cànnabis, etc.), ja que pot arribar a desregular moltíssim l’estat emocional.
Cuida’t molt.
Espero haver-te ajudat.
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas