Addicta?
Holaa Bueno em fa molta vergonya escriure això, però així ja m'ho trec de sobre. Tinc un problema amb la masturbació. Generalment em masturbo i no passa res, però últimament s'està tornant excessiu. Em passa que quan començo no puc parar, és a dir a la que ho he fet un cop m'enganxo i entro em un bucle en que no ho puc parar de fer. Això ja em va passar una vegada durant un temps, però de seguida ho vaig aturar bàsicament deixant de masturbar-me completament durant un temps. Aquest cop em precupa més, perquè...hi ha altres coses. Estic passant una època bastant estressant de la meva vida, perquè a part d'estar agobiada per batxillerat estic gestionant una situació complicada amb el meu pare ja que estic deixant de viure amb ell per problemes que sempre hem tingut, i tot això dormint poc i portant el ritme de vida que porto que és molt intens. Per això últimament, hi ha alguns moments on em masturbo per estrès i entro en aquest bucle. Normalment em passa quan em poso a estudiar i em sento sobrepassada, entre d'altres moments. Pensava que passaria i prou, però m'està costant, perquè quan em va passar fa temps simplement era perquè m'enganxava, i ara estic bastant segura que em ve de l'estrès. A més, al principi em calma però a la llarga m'estressa més, i ja ni ho gaudeixo perquè ho faig molt ràpid i amb l'orgasme com a únic objectiu. I bé, ara estic fent el mètode de no masturbar-me mai, però no sé si hauria de fer alguna altra cosa, i la veritat estic precupada perquè aquests dies quan he de passar la tarda estudiant dic merda em tornarà a passar...no perquè estigui obsessionada ni res sinó per la pròpia precupació. També volia dir que vaig a una terapeuta per tractar la meva ansietat i tot el tema del meu pare, i també que el sexe amb el meu nòvio el gaudeixo i és tot un tema a part (en el sentit que no m'he enganxat ni m'ha portat cap problema de l'estil). Estic bastant segura que quan passin tots els problemes que tinc ara estaré millor i ja no em passarà, però no sé. Llavors, soc adicta? Com ho puc solucionar? El mètode que faig és bo? I sobretot, en cas que sigui addicta, es considera/tinc una malaltia mental? Gràcies
Laura Centellas

Hola,
Gràcies a tu!
El que expliques té molt de sentit, i és molt positiu que hi posis tant el focus, perquè tens molt identificats quins patrons repeteixes, en quins moments tendeixes a fer-ho, quins són els indicadors que fan que la conducta augmenti o disminueixi, i quines estratègies utilitzes per gestionar-ho quan et provoca malestar emocional. Això mostra un alt nivell d’autoconeixement, que és un factor de protecció molt important. A més, estàs en un procés terapèutic amb una psicòloga que t’està acompanyant, cosa que també suma molt.
És normal que puguis sentir preocupació, però pel que expliques tens consciència, eines, estratègies i suport. Amb aquests ingredients és molt difícil que aquesta conducta acabi sent una addicció o que se’t descontroli fins a un punt que no puguis gestionar.
Una persona amb una addicció, normalment, no és conscient del problema o, en alguns casos, no ho vol acceptar, perquè fer-ho implicaria reconèixer que el que fa li fa mal i que caldria canviar-ho.
Estàs en l’adolescència (una etapa en què les hormones sexuals estan en ple desenvolupament i la libido pot estar més elevada), estàs descobrint la teva sexualitat i, alhora, estàs vivint una situació estressant. És comprensible que canalitzis aquest estrès i aquestes emocions amb conductes que et permetin evadir-te o descarregar tensió.
Ho tens molt ben identificat. A partir d’aquí, pots observar quines estratègies t’han funcionat fins ara i intentar replicar-les.
Des d’aquí també et podem proposar algunes altres idees que potser et poden ajudar, però és important que sentis quines tenen sentit per a tu (no hi ha una única manera correcta de fer les coses, cadascú ha de trobar la seva):
- Buscar altres activitats corporals saludables que et generin una sensació semblant a la que et pot donar la masturbació (desconnexió mental i connexió amb el cos). Com per exemple ballar, fer estiraments, meditar… qualsevol activitat que t’ajudi a parar el soroll mental i relaxar-te. No perquè masturbar-te sigui dolent, sinó per tenir alternatives i diversificar. Cap conducta portada a l’extrem és beneficiosa.
- Canalitzar i expressar el malestar emocional (estrès, ràbia, tristesa…). Observa quines emocions es desperten en aquest moment vital i busca maneres d’expressar-les, ja sigui parlant amb amigues de confiança o amb la psicòloga, fent activitats que t’ajudin a descarregar, o trobant formes d’expressió (plorar, cridar, saltar…). Si cada dia et dones un espai per treure tot el que portes dins, és més probable que després puguis concentrar-te millor a l’hora d’estudiar, perquè no hi haurà tant rebombori intern que et porti a voler desconnectar.
Un exemple: abans d’estudiar sents que estàs molt carregada d’energia o enfadada. Pots anar a córrer per canalitzar-ho, tornar a casa, dutxar-te i després posar-te a estudiar. Si al cap d’una estona apareixen ganes de masturbar-te, pots permetre’t una pausa per fer-ho o per fer qualsevol altra activitat que et permeti desconnectar mentalment uns instants. Si decideixes masturbar-te i notes que es converteix en una conducta més obsessiva i que ja no ho gaudeixes, aixeca’t, mou-te i fes alguna activitat física suau (respiracions profundes, estiraments, ballar…) i després torna a la feina.
Cada persona funciona de manera diferent. El més important és conèixer-te per saber què et va bé per sentir-te més tranquil·la. Tens molts punts a favor, el que estàs vivint no és cap problema greu, sinó una resposta a un moment vital estressant. Estàs utilitzant la masturbació per canalitzar-ho, així que pots ampliar la mirada i buscar altres recursos que també t’ajudin, a més d’això. I, si vols, també pots parlar-ne amb la teva psicòloga perquè t’acompanyi específicament en aquest aspecte.
Esperem haver-te ajudat. Qualsevol cosa, ja saps on som.
Gràcies per la consulta i una abraçada!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas