Juguen amb mi?
Bones! No sé si aquesta pregunta és més de psicologia o sexualitat però he cregut òptim posar-la aquí. Enguany he començat la uni i he conegut gent molt maca, amb gustos semblants i ja hem format un grup gran, i altres de més petits però que no s'afecten uns als altres. Amb un grup petit de 5 persones, amb qui tenim prou confiança, l'altre dia vam anar a dinar al sortir de classe. Doncs vam començar parlant de la vida, bla bla bla i vam acabar parlant dels lios de la gent. Que a mi això m'és absolutament igual i no tinc cap problema en dir que no m'he liat mai amb ningú. Crec que és per aquest fet, perquè porto el pel una mica llarg (no res, una mica de xolles parlant clar) i tinc una personalitat que potser no encaixa amb el que, actualment, la gent entèn com per "heterosexual" que en pensen que soc gay. Jo ja els he dit que m'identifico com a heterosexual i que al llarg de la vida m'han agradat noies que he conegut tot i que, crec que en alguna ocasió el sentiment era mutu però cap dels dos ens vam atrevir, però això ja és un altre tema. Tot i això, no entenc com encara es pensen que soc gay i fan bromes com "amb aquest de classe quedaries bé" o avui els ha agafat la broma de dir que m'agradaven tots els generes i que el que vull és una "pixurra". Sincerament, a mi no em fa ni puta gràcia (parlant clar, perdoneu) però bueno, que segueixin jugant que al final s'acabaran els favors... Llavors, us venia a preguntar quina és la vostra opinió o què farieu. Més que res, per si es torna a passar, com puc deixar clar que soc hetero. A més, no penso canviar la meva personalitat, ni els meus gustos ni tallar-me el pel més curt (això ni boig). El que em fa sentir impotència és el fet que, per actuar o reaccionar d'una manera et posin l'etiqueta de gay (a més, que la noia que m'ho diu, som molt amics i, si hi hagués la possiblitat, em liaria amb ella eh - però això no ho sap ni ella ni ningú-). Ja em dieu el que penseu al respecte. Mil gràcies per la feinada que feu!!
Laura Centellas

Hola consultor!
Gràcies per escriure’ns.
El primer de tot: el que t’està passant és comprensible, i el que sents és totalment legítim. Que et facin bromes sobre la teva orientació sexual —encara que sigui “de broma”— pot acabar sent molest, invalidant i generar molta impotència, sobretot quan ja has deixat clar com t’identifiques.
És important tenir present que ningú té dret a posar-te una etiqueta per la teva manera de ser, el teu aspecte o el fet d’haver tingut (o no) experiències afectives. La personalitat, els gustos o el pentinat no defineixen l’orientació sexual, i el problema aquí no és tu, sinó el límit que s’està traspassant.
Davant d’això, posar límits és clau. I no cal fer-ho enfadat, però sí ferm. Com bé intueixes, sovint és més fàcil i efectiu parlar-ho en privat, sobretot amb aquesta noia amb qui tens més confiança. Pots explicar-li, de manera tranquil·la, que els comentaris i bromes et van fer sentir incòmode, que et molesta que et continuïn etiquetant i que t’agradaria que respectessin el que ja has expressat.
Si això no és possible o la situació es repeteix en grup, també és totalment lícit que ho diguis en el moment, amb una frase clara i assertiva, per exemple:
“Ei, aquestes bromes no em fan gràcia. Ja ho he dit altres cops i m’agradaria que ho respectéssiu.”
No es tracta de justificar-te ni de demostrar res, sinó de fer-te respectar. I és molt important això que dius: no has de canviar ni la teva personalitat, ni els teus gustos, ni la teva manera de ser per encaixar en cap etiqueta.
Finalment, una reflexió: a vegades, quan algú continua fent bromes després d’haver-li marcat un límit, ja no és humor, és manca de respecte. I aquí tens tot el dret a decidir fins on vols aguantar-ho.
Gràcies a tu per la confiança i per compartir-ho. Una abraçada!
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas