Tinc 12 anys i vaig perduda
Hola, tinc 12 anys i estic una mica amoïnada. Fa poc a l’escola vam fer les classes d’educació sexual i ens van ensenyar dibuixos i esquemes de l’aparell reproductor, però la veritat és que he sortit d’allà amb més dubtes que respostes. He intentat mirar-me amb un mirall per entendre millor el meu cos, però no aconsegueixo trobar el clítoris. He buscat on deien els dibuixos de classe, però no veig res que s'hi assembli i m’estic començant a preguntar si és possible que jo no en tingui o si em passa alguna cosa dolenta. És normal que no es vegi a simple vista? Com puc saber si tot està bé? També m'agradaria saber si hi ha algun lloc a Barcelona on pugui anar a parlar d'aquestes coses amb algú que m'ho expliqui bé, que no sigui l'escola ni els meus pares. Sabeu on puc anar i quins horaris fan?
Laura Centellas

Hola,
Quan ens expliquen coses que tenen a veure amb nosaltres i amb el nostre cos, com passa a les classes d’educació sexual, és molt habitual que s’obri tot un ventall de preguntes que abans no ens havíem plantejat, simplement perquè no teníem la informació. Justament aquestes xerrades serveixen per això, per donar informació útil i aclarir dubtes. Per tant, qualsevol pregunta que et vingui al cap durant aquestes classes és important, i sovint ajuda molt fer-la en veu alta, perquè segurament hi ha més persones que es pregunten el mateix encara que no s’atreveixin a dir-ho.
És molt positiu que se t’hagi despertat la curiositat pel teu cos i que t'hagis explorat amb un mirall. Pel que fa al clítoris, és important saber que no tots es veuen igual. La part visible del clítoris (el gland) pot sobresortir més o menys, o estar més amagat, i això és completament normal. En molts casos no es veu clarament a simple vista. El gland del clítoris es troba a la part superior de la vulva, just on s’ajunten els llavis menors per dalt, per sobre de l’orifici de l’orina (uretra), que és molt petit i costa de veure. El fet que no el vegis fàcilment no vol dir que no el tinguis ni que et passi res dolent.
En principi, pel que expliques, no sembla que hi hagi cap problema. Tot i així, és normal que et quedis més tranquil·la parlant-ho amb una persona professional. Per això, et recomanem dues opcions:
- Pots anar al teu CAP i demanar hora amb la llevadora perquè et faci una revisió. La llavadora està acostumada a atendre noies joves que tenen dubtes sobre el seu cos i la seva sexualitat.
- Pots adreçar-te al Centre Jove d’Atenció a les Sexualitats (CJAS), que és un centre de Barcelona especialitzat en atendre adolescents i joves fins a 25 anys. És gratuït, confidencial i respecta el màxim l’anonimat. Hi pots anar per parlar de dubtes sobre el cos, la sexualitat, el creixement o perquè et facin una revisió. L’horari habitual és de dilluns a divendres, d’11 a 19.30 h, i pots anar-hi directament o contactar-hi per telèfon o WhatsApp. A la seva pàgina web hi trobaràs tota la informació i les dades de contacte:
Esperem haver-te ajudat.
Gràcies per la consulta i una abraçada!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas