EL MEU COS
Hola, us explico una mica, doncs mira jo ultimament sento que estic molt grassa i sempre em vull aprimar ja que em sento rara amb el meu cos també s'ha de dir que sempre he sigut una persona que faig molt esport i tot però ultimament no estic fent gaire esport perque no trobo ningún aprop d'on visc el qual em motivi tant com abans que feia: Hockey herba, escalada i castells. El problema es que ara no tinc res a fer i sempre que em poso a una bascula i surt un nombre mes gran que 50 em vull aprimar una mica ni que sigui perque penso que per la meva edat (14 anys) es molt i no em sento be amb el meu cos. Em preguntava si em podrieu donar un consell per sentir-me millor amb el meu cos.
Laura Centellas

Hola, gràcies per confiar-nos el que estàs vivint. El que expliques és molt important, i és molt valent per part teva demanar ajuda.
Primer de tot, vull dir-te una cosa clau: el que sents és més habitual del que sembla, sobretot a la teva edat. Als 14 anys el cos està en canvia molt: creix, es transforma, es redistribueix… i això pot generar confusió, incomoditat i comparacions constants, tant amb els altres com amb el cos que teniem fa un temps. El problema no és el teu cos, sinó com l’estàs mirant i jutjant.
Respecte al pes: un número a la bàscula no defineix si estàs bé o malament, ni diu res sobre la teva salut, el teu valor o si “hauries” de pesar més o menys. A la teva edat, el cos necessita energia per créixer, madurar i funcionar bé. Fixar-se molt en un número (com passar de 50) pot acabar fent-te patir més del compte i allunyar-te del que realment importa: sentir-te forta, amb energia i bé amb tu mateixa.
També és molt comprensible que et sentis diferent ara que no practiques els esports que t’agradaven tant. L’esport, a més de moviment, et donava identitat, rutina i una manera positiva de connectar amb el teu cos, sentint-te forta i capaç. Quan això desapareix, és normal sentir-se més desorientada i crítica amb una mateixa. No és que tu hagis canviat “a pitjor”, sinó que has perdut un espai que et feia sentir bé.
Et proposaria algunes idees:
Intenta parlar amb algú de confiança (mare, pare, tutor/a, orientador/a de l’escola) sobre com et sents. No has de gestionar això sola, i demanar ajuda és la millor forma per començar a sentir-te millor.
Intenta reduir l’ús de la bàscula. No és una eina pensada per fer-te sentir millor, especialment a la teva edat. El teu cos no necessita ser controlat, sinó escoltat.
Cuida’t des del respecte, no des del càstig. Menjar bé, descansar i moure’t hauria de ser per sentir-te millor, no per lluitar contra el teu cos.
Si pots, busca alguna activitat que et faci sentir bé, encara que no sigui exactament esport organitzat: caminar amb música, ballar a casa, fer alguna activitat amb amigues… el moviment no ha de ser perfecte, només agradable.
Canvia l’objectiu: en lloc de “aprimar-me”, prova de pensar en “què puc fer per sentir-me millor amb el meu cos?”. A vegades això pot ser provar activitats noves, fer algo que t’agradi o simplement descansar.
Parla’t amb més amabilitat. Si una amiga teva et digués que se sent “grassa” i malament amb el seu cos, què li diries? Intenta dir-t’ho a tu també.
Recorda que el teu cos no està fallant: està fent exactament el que li toca fer a la teva edat.
Si aquests pensaments sobre el pes i el cos apareixen molt sovint, et fan sentir trista, ansiosa o et porten a voler canviar el que menges o evitar menjar, és molt important demanar ajuda professional. Com més aviat se’n parla, més fàcil és sentir-se millor.
El teu cos no necessita ser més petit. Necessita respecte, paciència i temps
Si necessites que en parlem en més detall, et proposo que ens contactis a l’Associació Contra l’Anorèxia i la Bulímia i, et podrem orientar per a poder canviar tota aquesta situació. Pots escriure a consulta@acab.org o trucar al telèfon 93 454 91 09. Esperem la teva trucada, una forta abraçada!
Gràcies de nou per compartir el que sents.
La Laura Centellas