Control de la relació sexual
Hola, ara mateix em trobo en un situació bastant incomode. Cada cop que tinc relacions sexuals amb algu no sóc capaç de controlar l'ejeculació i per tant no duro mes de pocs minuts. Jo crec q arriba ja ha ser un punt mental després de la primera vegada que ho vaig viure com un trauma, pero ara ja han passat 4/5 vegades i poc a poc millora pero segueix igual. El que no vull pensar es que puc tenir alguna problema, m'hauria de preocupar? Moltes gràcies per la vostre feina!
Laura Centellas

Hola,
Gràcies a tu!
No et preocupis, no tens cap problema, és una situació molt comuna i, si sents que està canviant, és que hi ha marge de millora. Tu mateix identifiques que en una primera ocasió et va passar i ho vas viure com una experiència negativa o “traumàtica”. Això pot fer que, a partir d’aquell moment, aparegui una por anticipatòria que torni a passar. Aquesta por genera ansietat, i l’ansietat acostuma a dificultar encara més el control de l’ejaculació, fent que aquesta arribi més ràpid (o a vegades més lenta) del que voldries, de vegades en pocs segons o minuts, sense gaire sensació de control.
El fet que puguis identificar que es tracta sobretot d’un aspecte mental és molt important, perquè vol dir que tens marge de treball i d’aprenentatge per recuperar el control. També és molt positiu que comentis que, a poc a poc, notes una millora, això indica que ja estàs fent alguna cosa diferent que t’està ajudant, encara que potser no en siguis del tot conscient.
A partir d’aquí, et recomanem que continuïs fent allò que ja t’està funcionant. A més, et compartim alguns recursos que poden ser-te útils:
- Durant les relacions sexuals, intenta alternar l’atenció entre el teu cos (connectant amb la respiració, les sensacions corporals, el ritme…) i la teva ment (observant què penses i com ho penses). Fixa’t en quins moments sents més plaer i en quins tens més sensació de control. Aprendre a dirigir l’atenció és una habilitat que es pot entrenar i que ajuda molt a regular el nivell de plaer que volem sentir.
- La resposta sexual humana té diferents fases: desig, excitació, altiplà, orgasme i resolució. Durant la fase de l’altiplà, l’excitació puja de manera progressiva. És important que identifiquis quin és el teu “punt de no retorn”, és a dir, aquell moment just abans de l’ejaculació en què ja no és possible aturar-la. Si aprens a reconèixer aquest punt, podràs decidir aturar o reduir l’estimulació, canviar el ritme o fer una pausa, i així allargar la relació sexual o bé decidir conscientment arribar a l’orgasme. Això dona molta més sensació de control i llibertat.
- Experimenta en solitari per conèixer com funciona el teu cos. Identifica les fases, el ritme i la intensitat que a tu et van bé, i com respon el teu cos depenent de l’estímul que li donis. Això et permetrà que, quan estiguis amb una altra persona, puguis decidir com necessites que sigui la relació sexual per gaudir-ne alhora que mantens el control en certs moments.
- Gaudeix de les relacions sexuals a poc a poc, sense pressa. Comença per estímuls molt senzills i subtils i, progressivament, ves augmentant la intensitat quan tu ho sentis o ho necessitis.
Esperem haver-te ajudat.
Gràcies per la consulta i una abraçada!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas