Addicció al mòbil
Holaa no sé si aquesta consulta te gaire a veure sobre els temes que es parlen ni si es pot classificar com a "psiccologia" però per mi és important explicar-ho per entendre-ho i trobar una solució. Abans de res, agrair-vos tot l'esforç i temps que dediqueu a nosaltres i els nostres problemes d'adolescens. També a tots els nois i noies que s'animen a escriure els seus problemes, inquietuds, etc, perquè molts m'han ajudat molt. Jo tinc mòbil des de fa uns dos anys i a mesura que ha anat passant el temps sento com que m'hi he viciat més, hi estic més pendent... Segurament és per les xarxes socials ja que m'hi passo una barbaritat d'hores diàries. M'agradaria poder-me controlar més i no dependre tant d'una pantalla però no sé com desintoxicar-me d'aixo. Sé que no és gens bo per a la salut pero m'enganxa tant que no puc evitar-ho. A banda del mòbil ja faig els meus entrenaments cada dia, i intento portar la feina de l'institut al dia però se'm complica perquè em costa concentrar-me (no se si és per el mòbil tot i tenir-lo fora de l'habitació) i tinc la necessitat d'agafar-lo i mirar-lo o simplement comprovar si algú m'ha escrit. És una cosa que em preucupa bastant i no sé com millorar. Els meus pares em diuen que em trauran les xarxes socials o fins i tot el mòbil. Quina seria la millor solució?
Laura Centellas

Hola,
Gràcies per escriure’ns i per explicar el que et passa amb tanta sinceritat. Això que descrius li passa a molts nois i noies, i té tot el sentit del món que et preocupi.
El primer que vull dir-te és que no ets rara ni dèbil per sentir aquesta necessitat constant de mirar el mòbil. Les xarxes estan dissenyades perquè enganxin i perquè el cervell estigui pendent de si hi ha alguna novetat o algú que ens escriu.
Algunes coses que et poden ajudar són posar-te un temps concret al dia per mirar el mòbil, per exemple una hora amb un cronòmetre, i respectar-ho. Així, no es tracta de prohibir, sinó d’aprendre a controlar-ho. També pots posar límits d’horari a les xarxes des del mateix mòbil, perquè quan s’acabi el temps t’ajudi a parar.
Hi ha aplicacions com Cold Turkey o The Balance Phone que bloquegen apps i et faciliten la desconnexió, sobretot quan estudies o vols concentrar-te.
És molt important que no t’obsessionis ni et castiguis si algun dia tornes a caure en la temptació. El més important no és fer-ho perfecte, sinó adonar-te’n i rectificar.
Et pot ajudar molt escriure en una llibreta què t’agradaria fer quan no mires el mòbil o com et sents abans i després d’agafar-lo. Això ajuda a prendre consciència i a escoltar-te més.
També és bona idea tenir algun hobby tranquil, com pintar, llegir, escriure o fer alguna activitat que no impliqui pantalla i que et permeti desconnectar.
Pel que fa als teus pares, potser la millor solució no és treure’t el mòbil de cop, sinó parlar-ho amb ells i arribar a acords, perquè tu també puguis aprendre a gestionar-lo i sentir que confien en tu. El millor de tot és que n’ets conscient i hi vols posar solució. Una experiència interessant també podria ser provar un cap de setmana “sense xarxes” o “offline” ara està molt de moda i et pots inspirar i motivar amb algun video del youtube sobre el tema.
Espero que això t’ajudi una mica i, sobretot, recorda que demanar ajuda ja és un pas molt important.
Estrella Dorca
Psicòloga sanitària
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas