No puc sociabilitzar
Hola, Bona tarda. Us escrivia per a preguntar-vos com podria millora en l'àmbit social, ja que em costa molt parlar amb gent (sobretot si són del sexe oposat); em poso molt nerviós, m'entrebanco i no sé què dir. Abans, almenys tenia confiança quan parlava a les xarxes socials, peró ja no. També, m'estic adonant conta que estic començanct a preferir la solitud abans que estar acompanyat. Gràcies.
Laura Centellas

Hola,
Gràcies per escriure’ns i per explicar com et sents. El que descrius és una dificultat força habitual i no diu res dolent de tu. Quan costa parlar amb altres persones, especialment en situacions que ens generen inseguretat, és normal posar-se nerviós, bloquejar-se o tenir la sensació de no saber què dir.
Pot ser útil que observis des de quan et passa això i si hi ha hagut algun canvi o situació concreta a partir de la qual ho has notat més. Sovint aquestes dificultats tenen a veure amb pors internes, com ara preocupar-se massa per com ens veuran els altres, por de fer el ridícul o de no agradar, i això acaba augmentant el nerviosisme.
Una manera d’anar-ho treballant és començar a poc a poc, sense exigir-te grans canvis de cop. Pots preparar prèviament alguns temes de conversa o preguntes senzilles, sobretot per trencar el gel, i anar-te exposant progressivament a situacions socials. La confiança també es construeix reforçant l’autoestima, per exemple fent activitats que t’agradin i en les quals et sentis còmode; si aquestes activitats són en grup, encara millor, perquè permeten relacionar-te de manera més natural i sense tanta pressió.
Preferir de vegades la solitud no és necessàriament negatiu, però si notes que t’aïlles per por o inseguretat, és important escoltar-ho i treballar-ho. Amb temps i pràctica, aquestes habilitats socials es poden millorar.
Una abraçada,
Estrella Dorca
Psicòloga Sanitària
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas