Canvi climatic i por
Bon dia, moltes gràcies per la feina que feu al consultori, m'imagine que tot i que sou de Catalunya, també ho podré emprar al ser de la comarca de València. La cosa es que jo visc desde que vaig naixer en una de les comarques mes afectades per la DANA i inundacions, ací mai ha sabut ploure, pq o no plou res o plou una animalada en 3 hores. Tipo plou el que tenia que haver plovut durant tres mesos, en tres hores, però ultimament pel tema de la acceleracio del canvi climatic, cada vegada esta sent mes frequent i imposible de prediure aquestes quantitats massives d'aigua en 3 hores... despres de haver viscut jo i tot el meu poble la DANA del 2024 pensava que seria una cosa unica tipo que pasaria cada 50 anys o aixi... i m'estic donant conter que no.... que cada vegada anirem a mes. Se que la opcio mes segura es mudarse pero ahi va la cosa ningu pot mudarse aixi per aixi, la meua familia no te diners per aixo i encara estem pagant les reparacions de les destrosses de la DANA. Per si tenieu cap consell sobre com viure en una zona vulnerable climaticament, tot i que m'adone que al final totes son vulnerables en el sentit que aci nosaltres tenim inundacions, i riuades, en altres llocs tenen sequeres o avalanches de neu o terratremols... a mi m'agrada viure on visc i sent francs se que naixere i morire aci pq el tema de la vivenda no crec q s'arregle en la meua generacio..., a mes jo personalment encara he de fer 2 de batxillerat, pero voldria fer Biologia i donar clases en el institut prop d'on visc o en zones properes, m'agrada ensenyar i tal crec q es una feina on estaria comode. En general Espanya com a pais m'agrada molt, clima, menjar, companyia imillorable, pero li falla la corrupcio dels politics, imagine q com a tot el mon, ja que moltes reparacions que se suposa q s'anaven a fer per la dana no s'han fet encara, obviament crec q aixo s'arregla anant a votar procure no perdre la fe en el sistema q tenim pero es complicat, perque me done conter que un determinat sector politic no vol fer res en temes canvi climatic i la gent de la meua zona el vota!!! no ho entenc... despres es queixen quan veuen que el sistema d'emergencies no actua correctament per falta de personal per les retallades.... no se, es un mix de por, tristesa, rabia i incertidumbre.... no vullc morir ofegat ni perdre part de la meua casa com ja ha pasat a molta gent que he conegut desde l'any pasat. No se que fer, per ara posem barreres de madera i tal a les portes pero clar si el pantà prop del poble reventa ens morim tots... ja que l'aigua aplegaria mes alt que el primer pis. En fi, supose que a la gent de Canaries amb el tema del volca tambe es sentia aixi, pero joer menut futur mos espera no? actuar masa tard en tema canvi climatic pq els nostres liders en traje i xaqueta i la UE que viuen a un altre mon no veuen q no es tard per actuar, i sols actuen quan els afecta a ells. Jo voldria que no em pasara res ni a mi ni als meus pero joder, cada vegada que plou aixi... tampoc vull anarmen del pais, pq si fora aixi de facil ja sen haurien anat molts a un lloc on no pase res. es com que crec que eixa sera la nostra normalitat en la epoca de hivern que es on mes plujes torrencials tenim, tot i q abans eren per primavera. jo a vegaes pense si hem de morir, pos morirem, pq si no uf m'agobie molt, se q no es pot controlar sols anant a votar pa q els poltics fajen coses a favor de previndre estes coses, pero per ara si han fet coses pero es podria haver fet molt mes, en Paiporta prop d'on visc, encara no han arreglat ni la presa per contindre l'aigua que ve del riu! eixa gent si que viura acollonida. A vegaes pense aixo es el que ens espera aquest segle? he tingut uns 16 anys molt bons pero desde la Dana he pres consciencia del canvi climatic i m'estic adonant conter que realment ningu esta a salvo, ho patirem primer els del mediterrani pero quan ja ens hajem acostumat a viure aixi, espere que amb mesures proteccionistes per evitar catastrofes ambientals, tocara el turn de altres llocs..... no se es un poc de impotencia per ara el que faig es informarme, ser critic, no casarme en cap partit tot i que en general m'identifique en partits d'esquerra, i ecologics pero sempre se dins meua que al final es una cosa que no depen de nosaltres, si la decisio no es pren desde dalt, desde el poder no es fara amb tanta força. Perdo per divagar tant. em anava mes enfocat al tema de viure en zona risc inundacions i com ferho viure be? o es q sempre q aplegen eixos moments ens posarem nerviosos? pq clar en ma casa, no podem posar tampoc les valvules eixes q frenen l'aigua, no es posible per la estructura del carrer, i en fi ens limitem a posar les barreres en la porta i reçar pq no ens entre l¡aigua pel vater. tb tinc certa rabia interna pq tinc amics meus,de 18 que estudien en Valencia com els pares tenen diners van a viure d'alquiler a un pis, i es com q quan els traus el tema de la dana es com ai si q mal ho pasarem tots, pero despres jo men vaig al meu pis a fer la meua vida estudiantil en valemcia i vosaltres ja vis apanyeu, hi ha un poc de clasisme i diferencia de clase note jo, pq no els precupa tant el tema pq tinc un amic, m'invente el nom Diego, que es bon amic pero desde que va anar a valencia a estudiar Dret fa dos anys, desde la dana no para de dir que els seus pares (els qual s afortunadament no els va pasar res pq estaven en la part alta del poble on el fang no aplega) tenen un pis en valencia (tenen mooolts diners) i q ell sen va a viure alli quan acabe d'estudiar i diu com a broma, vosaltres els de poble ja vos apanyareu entre tant de fang i merdes d'estes. a partir d'ahi deixa de ser tant el meu amic... pero clar se q dins meua ell va a viure millor q jo, no va a tindre eixe risc de inundacio pq pq sera? quan afecta a les ciutats de seguida prenen mesures efectives per a q no es note pals pobrets turistes.... No se que em deparara el futur pero ho vec negre, espere que el sistema de estat del benestar es mantinga pero no ho se, tinc molta por! no vull viure pijor que els meus pares, es injust no? hauriem de estar fent un mon millor i pareix que estiga dominat per la tecnocracia de senyors multimillonaris rics contra la resta de població. En fi, era per desfogarme, moltes gracies per escoltarme.
Laura Centellas

Hola consultor,
Gràcies per escriure’ns i per compartir tot el que estàs vivint. El que expliques és molt dur, i agraeixo de veritat que hagis utilitzat aquest espai per poder desfogar-te i posar paraules al que sents.
Les persones que no han viscut un desastre natural de prop sovint no són del tot conscients de l’impacte real que té, especialment quan s’hi suma una gestió política deficient i la sensació d’abandonament. Viure una situació així pot generar molt malestar emocional: por constant que torni a passar, angoixa quan plou, tristesa, ràbia, impotència, sensació de perdre el control i fins i tot por a morir. Tot això és comprensible després d’una experiència com la que heu viscut.
Viure amb aquesta por és molt angoixant, i la manera que expliques de pensar “al final d’alguna cosa morirem” pot ser una estratègia que t’ajuda a reduir momentàniament l’angoixa. Tot i així, és important dir-te que tens dret a tenir por, a estar trist i a sentir ràbia pel que està passant i per la injustícia que perceps.
Per poder gestionar totes aquestes emocions, pot ajudar tenir esperança i posar el focus en allò que sí depèn de tu. Traçar un pla de futur, com el teu objectiu d’estudiar Biologia i dedicar-te a l’ensenyament, pot donar-te una sensació de direcció i sentit. També pot ser alleujador implicar-te en accions socials o col·lectives, com grups que reivindiquin millores, suport als afectats o consciència sobre el canvi climàtic, ja que això ajuda a transformar la impotència en acció.
És una situació molt dura i injusta, i ningú es mereix viure amb aquesta por constant. Des d’aquí t’enviem una abraçada molt gran i tot el nostre suport.
Estrella Dorca - Psicòloga Sanitària
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas