No tinc ganes de fer res
Sovint hem dic a mi mateixa d'anar a fer un passeig, de fer exercici, de fer els deures, però no puc. Hem paso horas mirant el mòbil o fent coses que no son productives. No hi ha res que hem motivi. M'agradaria saber que fer per ser més productiva o, simplement, cumplir el que hem proposo.
Laura Centellas

Hola consultora!
Gràcies per escriure’ns i per compartir com et sents. El que expliques és una dificultat molt habitual i no vol dir que no tinguis força de voluntat ni que hi hagi res “malament” en tu. Sovint hi ha una diferència entre voler fer coses i poder passar a l’acció, i això pot generar molta frustració.
Pel que expliques, la intenció de fer canvis hi és, i això ja és un pas molt important. En molts casos, però, la falta de motivació no és l’origen del problema, sinó una conseqüència. Passar moltes hores amb el mòbil, per exemple, pot acabar disminuint l’energia mental i fer que costi encara més iniciar activitats que requereixen un mínim d’esforç, com sortir a caminar, fer exercici o posar-se amb els deures.
Una estratègia útil és començar amb objectius molt petits i realistes. No cal fer-ho tot de cop. Si vols anar a caminar, pots començar amb només deu minuts. Quan aquesta acció es vagi repetint i es converteixi en un hàbit, serà més fàcil allargar el temps sense que suposi tant esforç. També ajuda molt vincular les accions a moments concrets del dia, per exemple just després dels àpats, abans d’asseure’t al sofà, aprofitant aquest moment per moure’t una mica o fer una tasca pendent.
Quedar amb algú per fer activitats també pot facilitar el compromís, ja que a vegades ens resulta més fàcil ser responsables amb els altres que amb nosaltres mateixes. De la mateixa manera, establir horaris clars i concrets pot reduir la sensació de bloqueig, perquè ja no cal decidir cada dia què fer, sinó simplement seguir el que ja està previst.
L’important és anar pas a pas i amb una mirada amable cap a tu mateixa. Els canvis sostinguts no solen venir de l’exigència, sinó de la constància en petites accions.
Espero que aquestes idees et puguin ajudar.
Una abraçada,
Estrella Dorca – Psicòloga Sanitaria
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas