19 i verge
Hola, abans de tots moltes gràcies per la vostra feina. Ara mateix em trobo en un cercle viciós. No faig res sexual perquè em fa vergonya no tenir experiència a la meva edat (i alguns nois ja s'han rigut de mi o m'han criticat), però és clar, com que no ho faig mai guanyaré experiència ni em sentiré segura. I no sé si vull tenir relacions sexuals perquè jo vull o tan sols per pressió social. I els anys passen i jo segueixo igual.
Laura Centellas

Hola,
Gràcies a tu!
El primer que pot ser important és intentar identificar si vols tenir relacions sexuals per tu mateixa o si ho faries pels altres. Si no ho tens clar, és fonamental que et donis temps i que no facis res per pressió. Escoltar-te i respectar el teu ritme és clau.
Abans de les relacions sexuals passen moltes coses. Hi pot haver coneixement, atracció, desig, ganes d’apropar-se a algú o de compartir alguna cosa concreta. Les relacions sexuals acostumen a ser una conseqüència d’un conjunt de factors, però aquests factors no són iguals per a tothom ni han de seguir un ordre concret.
A partir d’aquí, pot ajudar-te dedicar uns moments a pensar què et ve de gust a tu, què et desperta interès, desig o curiositat. Quines coses et connecten amb la sensualitat, la creativitat o amb aquest “foc intern”? Pot ser ballar, conèixer algú, iniciar un projecte, cuidar-te més o explorar nous interessos. Això pot aparèixer en molts àmbits de la vida: personal, relacional, laboral...
A nivell relacional, aquestes ganes d’experimentar, la curiositat o el desig poden ser les que, en algun moment, ens portin a viure una experiència sexual amb algú. Però també pot ser que necessitis que abans passin altres coses, o simplement que no sentis la necessitat de relacionar-te sexualment amb ningú, i que aquest impuls el dirigeixis cap a altres àmbits de la teva vida.
En qualsevol cas, totes les respostes són vàlides. No hi ha una edat correcta ni una manera correcta de viure la sexualitat. Mai és tard per explorar, i el més important és no fer res que no vulguis fer.
Gràcies per la consulta i una abraçada!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas