Anorgàsmia?
Bona nit. Fa temps que estic bastant preocupada perquè no puc tenir un orgasme. Ho he intentat amb masturbació, amb vibradors, amb una parella sexual, però al final sempre m'aturo abans d'arribar-hi o simplement no puc fer-ho. No entenc perquè em passa això. No sé si és psicològic o fisiològic, però, en tot cas, em sento com un bitxo raro perquè la majoria de noies que conec m'han dit que sí que en tenen. Fa uns mesos vaig anar a la vetlladora del servei d'ASSIR al meu CAP i no em va ajudar gaire, la veritat. Simplement em va deixar anar un discurs de l'estil: "Has de descobrir què és el que et fa sentir plaer, sense por del resultat. Has de deixar-te anar". Quan li vaig dir que potser era anorgàsmia, em va dir que ho seguís intentant durant uns mesos i, si no funcionava, que hi tornés. Al porno, veig dones que tenen orgasmes súper intensos o, fins i tot, deu orgasmes en mitja hora... ja sé que no és realista i que cada cos és diferent, però és bastant frustrant no saber què et passa. En realitat, no és tan important per a mi, ja que puc gaudir i sentir plaer, però fa temps que em preocupa i no sé si hi ha alguna solució o mètode per a poder superar aquest entrebanc. Això és tot. Moltes gràcies per la vostra tasca. La veritat és que ja no sabia a qui consultar.
Laura Centellas

Hola,
Gràcies a tu!
Encara que no se’n parli gaire, és molt més habitual del que sembla que moltes dones tinguin dificultats per arribar a l’orgasme, i pot passar per motius molt diversos: psicològics, emocionals, d’aprenentatge, de pressió, o, en alguns casos, físics. Tot i que al porno veiem orgasmes intensos i repetits, això no reflecteix la realitat; són escenes preparades, guionades i editades, i no serveixen com a referència fiable del que passa en un cos real.
És molt positiu que hagis demanat ajuda i que t’hagis fixat en aquesta preocupació. A vegades, alguns professionals no ens donen la resposta que necessitem en aquell moment, i és totalment legítim buscar altres opcions.
Comentes que “sempre m’aturo abans d’arribar-hi”. Això és interessant perquè pot indicar que t’apropes al punt de màxim plaer, però, per algun motiu que encara no identifiques, el cos o la ment frenen. Detectar en quina fase de la resposta sexual apareix la dificultat és el primer pas per poder orientar una solució. Et deixem un enllaç que et dona més informació, per si hi vols donar un cop d'ull:
Et recomanaríem, que si ja vas anar fa mesos a l’ASSIR del teu CAP, pot ser útil tornar-hi i explicar amb més detall què t’està passant i com t’afecta. Pots insistir perquè valorin una possible derivació a una ginecòloga o a un servei més especialitzat, sobretot si necessites una exploració física o un seguiment més personalitzat. En el servei d'ASSIR hi ha d'haver llevadores, ginecòlogues, infermeres, psicòlogues i administratives, per tant, haurien d'oferir-te el servei o la professional més adient pel teu cas. També, pots demanar si existeixen altres serveis públics per la teva zona que et puguin orientar, acompanyar i donar informació en aquest sentit de forma més personalitzada.
A Barcelona hi ha el Centre Jove d'Atenció a les Sexualitats (CJAS), que és un servei d’atenció específica als adolescents i joves, gratuït, confidencial i anònim. Creiem que et podrien ajudar amb el que expliques. Et deixem la pàgina web, perquè hi donis un cop d'ull:
És cert que les opcions més especialitzades en sexualitat, com una sexòloga clínica o una fisioterapeuta de sòl pelvià, solen ser de l’àmbit privat, i per tant s'han de pagar, però són professionals que poden ajudar molt. Una fisioterapeuta podria descartar causes físiques (com tensió excessiva del sòl pelvià), i una sexòloga pot ajudar-te a treballar la part psicològica o de resposta sexual sense pressions ni exigències.
Que puguis sentir plaer és un molt bon indicador. La majoria de les dificultats d’aquest tipus tenen solució, i sovint només cal temps, informació adequada i un espai segur per explorar-ho sense pressió.
Gràcies per la consulta i una abraçada!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas