Com superar la por de fer coses sola?
hola, bones! Gràcies per la feina que feu! com bé diu el títol, com puc superar la por de fer coses sola? Tinc 19 anys, i sento bastant por alhora de fer coses sola, o sigui, no em resulta incòmode el fet d’anar algun lloc sola, amb metro o caminant, sinó el fet de per exemple sortir a correr per el carrer sola, o anar a fer un cim sola, o altres coses que em creen ansietat i no m’imagino fent-les. Sempre espero algú que m’acompanyi en aquestes coses, però mai hi ha ningú i sempre acabo sense fer-les i sento tristessa i ràbia de no fer-les sola, ja que se que es un punt fort per el creixement personal, enfrontar-se a les pors, però nose que em pasa que no puc i em costa molt, i sempre acabo al final decebuda de mi mateixa per no anar per exemple algun cim per que algú no m’acompanya o altres coses així. Vull canviar-ho però nose com començar. Merci!
Laura Centellas

Hola consultora!
Gràcies per escriure’ns!
Primer de tot hauríem d’identificar d’on venen aquestes pors, pot ser que sigui una tendència familiar? Hi ha algú de la teva família que també sigui molt poruc/ga? Un cop identifiques d’on et poden venir les pors, anem a detectar quins són els pensaments que fan detonar la por, per exemple, què és exactament el que et fa por d’anar a córrer sola? És la por a si caus i et fas mal? És la por de trobar-te amb desconeguts estranys? Etc.
A partir d’aquí és quan podràs començar a treballar les pors, fent front a aquests pensaments tan derrotistes intentant canviar-los per d’altres més neutres (és un procés llarg i que requereix molta pràctica).
A més, el millor mètode per vèncer la por és fer-hi front. A què em refereixo? Si et fa por sortir a córrer sola, intenta provar de sortir vestida de córrer i donar una mini volta pel teu barri, llavors tornes a casa i analitzes tot el que ha passat. Segurament no haurà passat res greu i, per tant, això t’ajudarà a crear noves creences sobre què significa anar a córrer sola.
Espero haver-te ajudat.
Estrella Dorca – Psicòloga sanitària
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas