trauma i racisme?
hola. he viscut i nascut a mallorca, però la meva sang i família és valenciana. als 18 que vaig marxar a estudiar a barcelona. vivint a mallorca em van fer bullying a l'institut i tots els que me'l feien eren mallorquins, no tenien altre orígen. per aquesta raó he agafat un fàstic tan fort a la gent mallorquina que me'n avergonyeixo fins i tot d'on he nascut i hem fa un fàstic important quan escolto algú parlant el dialecte mallorquí enlloc del valencià o el català. a classe la professora hem va demanar que parlés mallorquí per veure les diferències dialectals i vaig refusar parlar-lo. així i tot, vull resoldre-ho perquè la meva família estima mallorca i no m'agrada gens ser racista (perquè reconec que ho estic sent). què puc fer? moltes gràcies
Laura Centellas

Hola consultora!
Gràcies per escriure’ns!
El primer pas és reconèixer el problema i saber d’on ve, i sembla que tu això ja ho tens, així que endavant!
Un cop tenim el motiu d’origen detectat (en aquest cas el bullying que vas patir) podem començar a pensar d’una manera més racional de cara als mallorquins. Aquí serà necessari un treball intern important de "desgeneralització". Què vol dir això? Seria interessant que comencessis un procés mental per tal de desvincular tots els mallorquins de les 5,10 o 15 persones concretes que et van fer bullying. Si vols fes un esquema amb els personatges que es van portar malament amb tu, posa-hi el nom, dibuixa’ls i identifica’ls. L’objectiu és deixar de pensar en ells com “els mallorquins” i posa’ls-hi cara, nom i cognoms. Intenta també pensar en mallorquins que hagin sigut amables amb tu. Tu, per exemple, tot i tenir sang valenciana també ets mallorquina, i ets bona persona oi que sí? A part d’aquest procés de "desgeneralització" també podria ser positiu un procés de tractament del trauma (del bullying).
Jo et recomanaria que anessis al psicòleg per tal de tractar el trauma, ja que et pot ajudar molt a tenir un millor benestar a la teva vida.
Si no vols anar al psicòleg intenta fer tu el treball intern que pertoca per tal de gestionar aquest odi cap als mallorquins, que com tu ja saps i has admès, no és just ni real. El bullying el van fer mallorquins perquè estaves a Mallorca, a Catalunya hi ha gent que també ha patit bullying de catalans i el mateix a València. En moments racionals intenta escriure tots els motius pels quals no és just que jutgis a tots els mallorquins sense conèixer-los, només per la ferida que et van causar alguns mallorquins.
Espero haver-te ajudat.
Estrella Dorca – Psicòloga Sanitària
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas