infeccions d
hola, fa 3 anys que tinc parella, (des del 2022), i porto tenint relacions sexuals des d'aquell mateix any. Al 2023 vaig tenir unes 4 infeccions d'orina, que segurament causades pel sexe. Després de seguir els consells dels metges, l'any passat diria que només vaig tenir-ne dues i aquest any de moment també. La cosa és que tot i que he reduit bastant els cops que em passa (aquest any he tingut unes 100 relacions), i d'aquestes només dues m'han provocat infecció, però cada cop que tinc relacions estic 2-3 dies molt atenta i nerviosa per si m'apareix qualsevol símptoma, i no m'agrada. A més, quan em dona infecció els meus pares "s'enfaden" com si fos culpa meva o jo ho triés. He estat llegint bastant i veig que és comú en noies joves, però una de les vegades que vaig anar al CAP, l'infermera va dir-me coses poc agradables, com que "a veure si el meu novio m'estava fotent les banyes amb una altra" o que potser era perquè el meu novio i jo no erem compatibles per no se que del PH. M'agradaria saber si soc l'única a la que li passa, i si pot considerar-se un problema greu que em passi això a vegades, i si realment he de preocupar-me tant després de cada relació (jo sempre faig el que em recomanen, fer pipi després, rentar-me, i cada dia em prenc unes pastilles "d'arandanos" que ajuden. Gràcies
Laura Centellas

Hola,
Gràcies a tu!
Tal com expliques, és important que segueixis el màxim possible les mesures que et recomanen els metges, com ara fer pipí després de les relacions sexuals, mantenir una bona higiene de la zona (abans i després del sexe), i, l’ús de complements com els aranyons. Altres indicacions que també poden ajudar a prevenir infeccions d’orina són hidratar-te sovint i mantenir la zona seca i ventilada.
És cert que les noies joves tenen més probabilitat de tenir infeccions d’orina, i sovint més que els nois, perquè el conducte urinari és més curt i els bacteris hi poden accedir amb més facilitat. Tot i així, això no vol dir que s’hagi de normalitzar ni que t’hagi de passar tan sovint.
Durant les relacions sexuals també podeu prendre mesures per reduir el risc d’infeccions, com utilitzar mètodes de barrera (preservatiu masculí o femení) tant en sexe vaginal com anal, i barreres per al sexe oral. Aquests mètodes no només ajuden a prevenir ITS, sinó que també poden disminuir el risc que bacteris acabin entrant al conducte urinari.
També és important que no només tu et facis proves d’ITS i revisions. Encara que la teva parella no presenti símptomes, és possible tenir una ITS sense notar res. Per això, seria recomanable que la teva parella també anés al metge de capçalera per fer-se una revisió completa. Aquestes proves són rutinàries, ràpides i permeten descartar altres causes que podrien estar afavorint les infeccions.
Recorda que no ets l’única a qui li passa i que, encara que sigui molest i angoixant, la majoria de casos no són greus si es tracten a temps. Si la por i la tensió després de cada relació sexual et generen molta angoixa, també seria molt útil que ho comentessis amb la teva llavadora, perquè valorin si cal algun seguiment específic o alguna pauta preventiva més concreta.
Gràcies per la consulta i una abraçada!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas