Tinc algun "trastorn"?
Hola, Primer de tot, moltes gràcies per la feina que feu. M'agradaria ajudar la meva germana a saber si d'alguna manera té algun trastorn autista o algun altre. Ella és més gran que jo. M'ha comentat una mica el què li passa, a veure si em recordaré de tot. Ha fet alguns tests i no li acaba de convèncer el resultat de l'autisme, però creu que en té algun altre. Com podria saber a quin expert ha de visitar? O sigui, és una persona que no pot parlar amb grups de més de 2-3 persones. Es bloqueja. Encara que siguin els seus amics de sempre. No pot posar atenció a les persones que parlen més de 2 minuts, el seu pensament vola i fins al cap d'uns segons no torna a connectar, i així en diferents converses. No és hiperactiva, al contrari, podria estar quieta tot el dia, tirada al sofà sense fer res, només fent volar la imaginació. No li agraden les converses del dia a dia, o sigui, les que no són profundes. No sap què aportar ni "què tenen d'interessant", bueno, és un dir, ja m'enteneu. I les profundes cada vegada li agraden menys. Ja quasi no parla mai. Als dinars familiars no diu mai res, però res és res. Quan va als llocs (com ara al gimnàs) necessita sempre fer servir les mateixes màquines, si no no se sent còmode. A més, aquestes han d'estar a les puntes. Ha intentat a anar a psiquiatres i psicòlegs, però no l'ajuden perquè busquen traumes en la infància, però cap de les dues en recordem cap. Què podria fer? Moltes gràcies per la vostra ajuda.
Laura Centellas

Hola consultore!
Gràcies per escriure’ns i explicar-nos aquesta situació que està vivint la teva germana.
Com ja saps, el trastorn de l’espectre autista es diu així perquè engloba tot un “espectre” que significa un “gran ventall” de tipus d’autisme dins d’aquesta neurodivergència.
Pot molt ben ser que els símptomes de la teva germana siguin completament diferents als d’una altre persona (tot i tenir-ne de comuns que són el que fan denominar l’autisme). Està clar que si heu anat a diferents psicòlegs/psiquiatres i heu fet testos psicològics per saber quin trastorn pateix la teva germana, en aquests testos hi ha moltíssima més informació de la que puc arribar a tenir jo. Pot ser que a la teva germana no li encaixi el diagnòstic que li han donat, i a vegades passa, demaneu més opinions i proveu amb diferents professionals, tot i això, recordeu que l’autisme té mil formes diferents. No tota la gent que pateix autisme té hiperactivitat, i per tant, no ens podem quedar només amb aquest detalls, s’ha d’anar més a fons per saber si realment la teva germana té una neurodivergència.
Des d’aquí, l’únic que et puc recomanar és que no us rendiu i que continueu buscant psicòlegs que us puguin entendre, l’autisme no té una causa clara, així que pot ser que no vingui d’un trauma del passat sinó que sigui un fet més biològic. L’autisme es pot arribar a gestionar millor si té un bon acompanyament terapèutic. Busqueu associacions relacionades amb aquesta neurodivergència per la vostra zona, i si no en trobeu, proveu d’anar a Girona o Barcelona.
Espero haver-vos ajudat.
Estrella Dorca – Psicòloga Sanitària
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas