Un amic amb una vida difícil
Tinc un amic amb el qual hi tinc molta confiança i ell a mi també. Ell sap coses de mi que mai he dit a ningú mes i jo se coses d’ell que mai ha dit a ningú mes. Els dos som nois de 16 anys. Recentment m’ha explicat coses molt fortes, com que a casa a vegades el peguen o que va ser violat fa 4 anys. Concretament això últim es una de kes coses que només jo se. Em preocupa. No m’ha parlat milt del tema dels cops a casa, diu que m’ho dirà en persona millor que en xat. De veritat em preocupa molt. Jo se que ara esta millor que abans, pero es veu de lluny que no esta bé. També se que en algun moment es va intentar treure la vida. Jo tampoc estic bé actualment. Ahir vaig tirar a la basura 32 dies lliure d’autokesions… ara tinc molts talls. Ho vaig fer per moltes raons, pero una d’elles va ser perquè no sabia que fer amb ka informació que el meu amic m’havia donat. Necesito ajuda, de veritat que no se que fer i em sento molt impotent.
Laura Centellas

Hola,
El fet que t’hagis posat en contacte amb nosaltres és molt important, perquè ja has fet el primer pas per demanar ajuda. Gràcies per tenir la valentia de fer-ho.
Les dues situacions que expliques són molt greus. El fet que vulguis ajudar el teu amic perquè estigui millor és molt bonic, però no has de deixar que això et faci mal a tu, i si veus que no ho pots sostenir tot sol, és molt important que demanis ajuda a persones adultes, tal com estàs fent!
És fonamental que puguis explicar a un adult de confiança les situacions per les quals està passant el teu amic, perquè necessita ajuda urgent. I el fet que t’ho estigui explicant a tu, d’alguna forma, ja és una manera de demanar ajuda. Aquest adult pot ser un tutor o professor de l’institut, un professional o algú de referència a qui li puguis explicar el que passa, perquè truquin a serveis socials i informin de la situació familiar que viu el teu amic.
Sabem que pot ser un pas difícil, però creu-nos que és el millor pas que pots fer. Perquè sostenir tot això entre vosaltres dos és molt dur, i més encara si ja sents que et comença a afectar profundament. No sou vosaltres qui heu d’assumir aquest pes, han de ser persones adultes i serveis especialitzats els que es responsabilitzin.
Hi ha un xat de suport emocional per a adolescents i joves anomenat “Obro Feel”, especialment pensat per acompanyar en casos de depressió, autolesions, ideació suïcida o trastorns de conducta alimentària. Si no coneixes cap adult de confiança amb qui explicar-li la situació del teu amic (o la teva), i a més vols rebre acompanyament per a tu et pots posar en contacte amb aquest xat!
El servei ofereix un espai segur, íntim, accessible i lliure de judicis, on pots expressar obertament el que et preocupa i rebre acompanyament i eines per sentir-te millor. Funciona les 24 hores del dia, cada dia de la setmana. Només cal que afegeixis el número 680 354 155 als teus contactes i iniciïs una conversa per WhatsApp. Si cal atenció especialitzada, et poden orientar sobre com accedir als serveis públics de salut o altres recursos (oficines joves, associacions...). Si detecten una urgència mèdica, contacten amb el SEM (Sistema d’Emergències Mèdiques).
Et deixem dos enllaços per si vols més informació:
Servei-de-xat-de-salut-mental-per-a-adolescents
T’animem molt a compartir aquesta informació amb el teu amic i també a escriure al xat d’Obro Feel, perquè t’acompanyin en tot aquest procés tan difícil. No has de passar per tot això sol, hi ha persones disponibles al teu voltant per ajudar-te.
Qualsevol cosa, nosaltres estem aquí!
Esperem haver-te ajudat.
Una abraçada ben gran!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas