Caos mundial i crisis existencial
Bon dia, Era sols per desfogarme. No vos dona la sensació que en xarxes, noticies etc... tot va malament? O es que es cosa del algoritme per a tindremos mes controlats i docils? Sempre m'he considerat una noia reflexiva (de fet per aixo vaig fer Filosofia) però en 4 vaig agafar optatives de Història i tal i m'ha ajudat però alhora m'ha deixat plena de dubtes i angoixa. Pq per una part he tret clar que totes les èpoques tenen coses bones i males, per una banda sempre hi han problemes generals que es repeteixen al llarg de les decades o el mateix problema de la vivenda i els lloguers. Amb aixo no vull dir que no calga lluitar per aixo! Sino q no estem soles ja ha habut gent que ha tingut que lluitar per això. També com que certs sectors de la societat els interessa tindre una població asustada, per conseguir vots fàcil i cregeume pot pareixer que l'odi i tirar la culpa a algú (sobretot si ve desde fora) és fàcil però aixo vos fa ser pijors ja que acabeu sent igual als que volen això que estigau cabrejats. També dirvos que ja se q no soc ningú per expresar aquests consells ni res *de fet per ara és la meua propia filosofia de vida. Jo sóc una noia d'idees d'esquerra, pense que tothom hauria de tindre dret a una vivenda digna, que l'estat hauria de garantir amb un ús correcte dels impostos una educació i sanitat digna a tots (dona igual qui siga). No se, em molesta veure totes les guerres q pasen al mon o inclus les catastrofes a Espanya com La Palma el volcà o la DANA a València on encara no han rebut cases.... No se, se que no hauria de pensarho pero pfff a vegades em senc impotent, tracte al final de ser bona persona, ajudar (sense que em prengen el pel obvi) i tractar de mantindrem fidel als meus valors. Se que segurament pràcticament tota la joventut de totes les epoques s'han sentit aixi, pero de vegades és dur ja se que hi han formes diferents de lluitar cada u ho fa com vol , sense pressió. Se que segurament d'una manera o altra tirarem endavant i segurament d'aci 10-20 anys no m'enrecorde ja d'acò i pense desde el meu privilegi, q q collons faig jo calfantme el cap quan gent en Àfrica, ucrains o palestins estan morint o vivint en condicions inhumanes? Hi han dies que açò no ho pense tant, ho he estat parlant en la meua familia i m'han dit q sempre ha estat aixi que ells de jove també escoltaven aixo el q pasa es q com eren festers anaven de festa i pasaven fins que els va tocar responsabulitzarse. Em diuen q segur q m'anira be, pq en els seus casos haveren moments durs i moments bons i que al final la diferencia és la gent en la q ho pases i sobretot aceptarte a tu mateixa. Jo amb mi mateixa m'ho pase superbe jsjsjs, de fet tinc coses clares, pero pf es veure cambi climatic, corrupteles, crisi vivenda, auge preus.... *entenc pq la gent es radicalitza, de veres. Pero per a mi eixa no es la solució, ja que sobretot els ho dic a la gent que segueix als incels (homes joves molt misogins), en serio tracteu de fervos una motxilla amb lliçons realistes i consells, no seguir com un lantra el q vos diga un tio. En fi, gracies per llegir aquesta parrafada. Si pot ser, voldria dirvos, es normal que pense així amb la edat q tinc? Se q vull ser profe, molts alumnes probablement pasen dels q els dige pero si almenys 1 a clase ja no es sent sol o es sent mes empatitzat haura sigut prou per a mi. Cregeu q tinc cap problema d'ansietat o algo? No se, pensava q en 22 (este any fare 23) ja ho tenies clar, pero descobrisc coses de mi en personalitat q abans no sabia, pensava q ja havia madurat. Sols dirvos que moltes gracies per tota la feina que feu i ànims!
Laura Centellas

Hola consultora!
Gràcies per escriure’ns!
Com bé dius, l’algoritme SEMPRE juga a la nostra contra, sembla que ens mostri tot allò que ens interessa i ens ajudarà a créixer, però simplement el que fa és radicalitzar-nos cada cop més i dividir la societat per tenir-nos controlats.
És una manera de controlar-nos molt moderna, abans es feia a través d’altres medis i ara es fan servir les xarxes socials, però sempre ens han tingut controlats.
Si tu mires vídeos sobre lo malament que ho passa la gent amb el tema dels lloguers, segurament el teu “per a tu” s’emplenarà de causes socials que et cridin l’atenció. Perquè et penses que les notícies tenen tant d’èxit? Perquè totes són negatives, i el fet de ser negatives, generen una emoció potent a aquells qui ho veuen i cada cop en volem més.
Vivim en la cultura de la queixa, si t’hi fixes, durant tota la vida sentim a la gent dir “estem molt malament”, “les coses han de canviar”, i si, tenen raó, però es que diguin quan ho diguin, sempre tindran raó, perquè sempre es pot millorar.
El meu consell principal és que primer de tot miris d’estar bé tu, de centrar-te en el teu present i de tenir plans de futur per poder saber quin camí seguir, mantenir-te motivada i mínimament feliç.
Pel que fa a la resta del món, sempre hi haurà situacions injustes i catastròfiques, en comptes de lamentar-te i passar hores veient vídeos que et fan patir a Instagram o a Tiktok, prova de fer algun acte altruista, per exemple algun voluntariat. D’aquesta manera, al menys sentiràs que estàs aportant alguna cosa al món, i de pas ajudaràs de veritat a qui ho necessiti.
Espero haver-te ajudat.
Estrella Dorca – Psicòloga Sanitària
@estrelladp_psicolog
La Laura Centellas