Tinc por de tornar-me boja
Hola, Em passa una cosa una mica estranya. Tinc por de tornar-me boja. No de fer coses, sinó de pensar-les, de perdre el cap. Quan estic sola de seguida intento mirar xarxes o llegir per por de que em passi alguna cosa. És com si la meva ment fos molt fràgil. Escoltant música amb els ulls tancats no em calmo, segueixo tenint por. He de fer alguna cosa que em robi més l'atenció. I sento que si estic al costat d'algú no passa res, perquè és com que tinc la seguretat de que no perdré el control dels pensaments. El problema és quan estic sola sense fer res o quan he de "pensar" conscientment per algun motiu. No sento que faré res perillós ni que perdré el control físicament, només dels pensaments, però m'espanta. Sempre he pensat coses molt estranyes o "profundes" com la vida de gent que conec, qüestions socials, lletres de cançons, moments viscuts i què hauria passat si hagués dit o fet una altra cosa... Tampoc res tètric, però com que visc molt en els meus pensaments, em quedo empanada mirant la paret o un punt fix cada dos per tres. El que passa és que ara tinc molts problemes i també soc més conscient de les desgràcies del món. I no sé com després de veure notícies i imatges del genocidi poder empatitzar amb assumptes d'aquí que comparat em semblen tonteries, però que en realitat també és fatal. I sento que si no penso en els que pateixen i els recordo els estic traint. També necessito dir-me mentalment certes coses abans d'anar a dormir perquè sinó em penso que no em despertaré. O sento una cosa d'una malaltia a la tele i em fa mal aquella part del cos i penso que ho tinc jo. També m'ha donat alguna liptomia (crec que es diu així) de desmaiar-me uns segons per sentir coses de la sang i coses així. També des de que tinc memòria sempre he pensat que tenia alguna cosa dolenta al cos, com si m'hagués de passar alguna cosa. No sé del tot com explicar-ho, però mai m'he sentit "normal". I ara cada vegada que estic sola si no em distrec la meva ment va a pensaments estranys de que tinc alguna cosa dolenta o de les notícies i si no tallo el pensament m'acabo pensant que em tornaré boja. O aquest curs a 1r de batxillerat fent exàmens quedant-me poc temps, sentia que necessitava resseguir la resposta d'una pregunta, tornar-la a escriure per sobre, perquè sinó suspendria. I la conseqüència és que a vegades això m'ha costat no poder fer tots els exercicis. Em fa vergonya explicar això perquè de veritat a vegades penso que m'estic tornant boja. Això no em passava abans (ser aprensiva sí, però la resta no). No sé què he de fer.
Laura Centellas

Hola consultora!
Gràcies per escriure’ns!
Tranquil·la! No estàs boja!
El que veig són trets molt típics del trastorn obsessiu compulsiu (conegut com a TOC), per exemple la por a tornar-te boja o a perdre el control, pot ser una obsessió de tipus existencial o de control. El fet d’haver de repetir unes paraules abans de dormir també és típic dels “rituals” del TOC, el que es diu “pensament màgic”, pensar que si faig aquestes accions no em passarà res dolent. A més, el creure que tens alguna malaltia o alguna cosa dolenta després de veure les notícies podria ser també una obsessió hipocondríaca. El meu consell és que vagis al psicòleg i t’ajudi a controlar aquestes obsessions, a comprendre la teva ment i a verificar que no estàs boja, simplement tens por i tens una tendència més obsessiva que altres persones.
Si et serveix d’alguna cosa, deixa fluir els pensaments i escriu-los en un paper, al cap d’uns dies llegeix-los i veuràs que no són tant dolents, i que només són pensaments.
Espero haver-te ajudat.
Estrella Dorca – Psicòloga Sanitària
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas