Por al cotxe
Hola Fa ja uns quants anys que quan vaig amb cotxe tinc por a que pugui passar qualsevol cosa dolenta (accident) i segons qui condueix de la meva família encara pateixo més. Mai he viscut cap accident, però si moltes avaries, punxades de roda, rallades, etc. i em fa por que algun dia ens passi alguna cosa més greu. A més a més, més d'una vegada els meus pares s'han discutit al cotxe i s'han posat massa nerviosos mentre conduïen de manera que la situació esdevé encara més perillosa. Per aquest motiu a vegades no vull anar de viatge o fer camins amb cotxe, tot i que ho he de fer. També em quedo neguitosa quan sé que algú de casa a agafat el cotxe per anar a qualsevol lloc i estic tota l'estona desitjant que condueixi tranquil·lament i que no li passi res. Moltes gràcies per la vostra ajuda
Laura Centellas

Hola consultora!
Gràcies per escriure’ns.
Sembla que estàs agafant una mica de fòbia a anar amb cotxe, penses en els perills que poden passar d’una manera molt recurrent i ansiosa, i això pot generar molt malestar i fins i tot deixar de fer plans que et venen de gust només per aquesta fòbia.
És una fòbia molt específica i et recomano que vagis a tractar-la amb un psicòleg especialitzat.
Tot i això, mentre no puguis anar al psicòleg, pots fer servir diferents eines per gestionar aquesta por. Intenta observar aquests pensaments intrusius: quan venen, quant duren i quina emoció et fan sentir.
Un cop tinguis identificats els pensaments intenta parlar amb tu mateixa i dir-te que és molt poc probable que passi, ja que el 100% dels cops que has anat amb cotxe no ha passat res. Intenta també parlar amb la gent que condueix i fes-los-hi saber que el tema cotxe et preocupa i que vagin amb prudència. Intenta posar-te música al cotxe o distreure’t amb jocs del tipus “veo veo”, així deixaràs de pensar tant en les catàstrofes mentre vas dins el cotxe.
Recorda que no podem controlar el destí i que passi el que passi, hem de mirar de tirar endavant.
Espero haver-te ajudat.
Molts ànims.
Estrella Dorca – Psicòloga Sanitària
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas