Desconeixement
Hola, Em fa molta vergonya fer aquesta consulta, però tinc 17 anys i no sé gaire sobre el sexe i aquestes coses. És un tema molt tabú a casa i els pares mai m'han explicat res, només sé com funciona la reproducció humana per haver-ho estudiat a l'escola i xerrades sobre sexualitat a l'ESO. He intentat buscar més informació per internet però els meus pares em revisen el mòbil i tinc por de que mirin l'historial i per això ja no ho he fet més. Els meus pares tenen una actitud excessivament controladora per l'edat que tinc, i també classista, però això ja és un altre tema. Des de fa uns mesos vaig descobrir adolescents.cat i el consultori, i llegeixo totes les consultes, també les de sexualitat, amb les quals he après molt, tot i que algunes coses no les entenc pel meu desconeixement sobre el tema. Penso que no és bo que ningú m'hagi parlat d'això. Quan em va venir la regla amb 12 anys només em va dir la meva mare que era una cosa que passava a les dones cada mes i que m'hauria de posar compreses. Per no saber, no sabia ni que les dones també ens podem masturbar fins l'any passat a la xerrada de 4rt d'ESO. La qüestió és que tampoc hi donava moltes voltes perquè per mi era normal no parlar d'això. Quan a l'ESO algunes companyes em preguntaven si m'agradava algú o per algun crush famós, no sabia què dir. No he sentit una atracció clara per ningú crec. I a les pelis quan elles diuen que un actor és molt guapo i em pregunten què em sembla, no sé què dir, perquè no m'entra pels ulls la gent. No sé, m'agrada una persona per la seva personalitat, a les pelis miro com parlen, els gestos, el to. No tinc un criteri per si algú em sembla guapo. Ni tan sols sé la meva orientació sexual, pequè tot i que la meva família és molt conservadora, jo no entenc els rols de gènere com ells. Tinc una companya obertament bisexual i penso que tots ens podríem enamorar de persones en general, per com són, no pel que tenen entre les cames. Però a la vegada no m'imagino als meus pares enamorant-se del gènere oposat i les persones homòfobes entenc que tampoc ho farien. I potser cadascú té una predisposició genètica, però crec que mai se sap del cert si en algun moment canviarà. No sé si estic gaire ben encaminada, però prefereixo tenir la ment oberta a tot. També sé que existeixen les persones asexuals, però jo quan a la tele una parella es fa un petò sí que sento alguna cosa. No sé si això vol dir algo o no. I a vegades (des de fa poc) quan estic al llit penso coses fantasioses com que un noi de la classe m'abraça o em toca el braç i em surt com un líquid una mica enganxós de la vulva. La primera vegada (fa un mes més o menys) em vaig espantar una mica i sí que ho vaig buscar per google, tot i que recordo que ens ho van explicar a la xerrada. Des de llavors ho he imaginat vàries vegades més, també amb una noia de la classe. Però no m'he "tocat" ni masturbat mai encara, i aquí suposo que ve el nucli de la consulta. Vull fer-ho. Des de fa dos dies que noto com un desig que mai havia tingut, estic ovulant ara em sembla perquè és meitat de cicle i tinc entès que és normal, però mai m'havia passat així. Sento que és el meu moment per iniciar-me en això, però vaig perduda i tinc bastantes pors. No sé com començar. Em fa una mica de fàstic posar els dits a dins de la vulva i també tinc por de fer-me mal. Tocant per fora també pot funcionar? No sé si hi ha alguna manera de masturbar-se (em fa cosa escriure-ho però bueno) per mi, que just m'inicio i que conec poc aquest món. He sentit alguna cosa del clítoris, però no sé exactament què és ni com trobar-lo. També em fa por mullar el llençol si m'ha de sortir molt de líquid i m'espanta que els meus pares em puguin sentir si faig algun soroll o veure'm, perquè no tinc ni porta a l'habitació (en tindré quan faci 18 el pròxim juny). He pensat que si em quedo desperta fins molt tard, quan ja s'hagin adormit, podria provar-ho, tot i que tinc por de fer-me mal i m'agradaria saber-ne una mica més abans. També una altra cosa, després de tocar-me m'he de rentar o alguna cosa o no? És bo fer-ho a la nit just abans de dormir o pot excitar-me massa per dormir? És normal que amb la meva edat encara no ho hagi fet mai? Per últim, tinc un germà de 9 anys que just aquests dies em pregunta coses com d'on venen els nens. No sé què explicar-li per l'edat que té. Això li haurien de dir els meus pares però sé que no hi té la confiança. No li vull explicar massa perquè els meus pares no ho voldrien, però a la vegada a mi m'hauria agradat saber més coses abans, i jo puc fer això per ell ara. Tot i que tinc por de que aleshores vulgui saber més i més i potser digui alguna cosa als meus pares. No sé com gestionar això, la informació que li dono o no. Em fa pena però també tinc por. De moment només li he explicat la reproducció sexual molt per sobre. Ja està crec. Estic orgullosa de mi per haver-me atrevit a fer aquesta consulta, tot i que em segueix fent vergonya. Moltes gràcies, estic aprenent gràcies a aquesta eina.
Laura Centellas

Hola,
Gràcies a tu i ens alegra molt llegir que us serveix tant el consultori d’adolescents.cat! Estigues orgullosa de tu mateixa, per escoltar-te i fer-te preguntes, tot i que a casa no t’ho posin fàcil. Ets molt valenta.
Des del consultori et diríem que continuïs llegint i preguntant sobre el tema. Per sort cada vegada hi ha més informació sobre sexualitat femenina, i hi ha molts llibres interessants per entendre’ns una miqueta més.
En primer lloc, per conèixer-te, posa’t un mirall entre les cames i identifica totes les parts de la teva vulva, tal com veus a la imatge, apropa-t'hi amb amor i cura:
En segon lloc, pots jugar i experimentar amb les sensacions. Pots acariciar-te per fora, i si no et ve de gust posar-te els dits no cal que ho facis, fes només allò que sentis i que a tu et vingui de gust. El clítoris és la font de plaer principal i podem accedir-hi directament a través de la vulva, per tant, per sentir plaer no fa falta que et posis els dits a la vagina, n’hi ha prou en què estimulis totes les diferents parts de la vulva. El clítoris és extremadament sensible, doncs, et recomanaríem que no l’estimulis directament i que si ho fas, estiguis lubricada o bé utilitzis lubricant.
En tercer lloc, no hi ha una única forma de masturbar-se, per tant, de moment simplement escolta el teu cos i deixa’t portar pel desig que sents. Si aquest desig et porta a acariciar-te, a fer algun moviment amb la pelvis, a fregar-te amb el llit, el coixí, etc. Deixa’t sentir.
Pot ser que mullis el llençol, però per prevenir-ho el que pots fer és posar una tovallola o preparar paper per no embrutar-lo. És molt difícil que et facis mal masturbant-te, ja que tu decideixes què fer en tot moment, si sents que alguna cosa et fa dolor o et provoca molèsties, pares.
Després de masturbar-te et pots passar una aigua o simplement eixugar-te amb paper. Si et masturbes a la nit, hi ha persones que les relaxa i hi ha persones que les activa, o a vegades depèn del moment vital en el qual estàs. Tot és provar-ho.
Abans d’anticipar tot el que pot arribar a passar, comença a apropar-te per conèixer la teva vulva, per identificar-la, donar-li atenció, comença a estimar-la i a poc a poquet ja anirà sorgint el que hagi de sorgir. El procés d’autoconeixement del nostre cos pot durar tota la vida, per tant, és important fer-ho amb calma i amb cura i quan el cos ens ho demana, sense pressionar-lo.
No hi ha una edat per començar a masturbar-se, així que l’edat que cada persona ho sent és igual de vàlida.
Pel que fa al teu germà, explica-li allò que ell et demani, ni més ni menys. El que ell et demani és el que està preparat per sentir. També és important que no et responsabilitzis únicament tu de l’educació sexual del teu germà i si sents que hi ha coses que és millor no explicar-l’hi, perquè no vols que els pares ho sàpiguen doncs no ho facis. Ell ja ho buscarà per altres vies, igual que ho has fet tu.
Moltes gràcies per la consulta i una abraçada!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas