Situació incómoda
Hola, sóc una noia menor d’edat i no puc parlar d’això amb ningú del meu entorn. Fa molt poc vaig tenir relacions sexuals després de beure i crec que no van ser consentides ni protegides, però no ho recordo bé. Em fa molta por haver agafat alguna infecció o estar en risc, i no sé què fer. No puc demanar ajuda a casa perquè no ho entendrien, apart em sentó molt bruta. Voldria saber si puc fer-me proves de forma confidencial i sense que ho sàpiguen els meus pares. On puc anar i com ho faig? Em fa molta vergonya explicar-ho parlant. Gràcies.
Laura Centellas

Hola,
Gràcies a tu!
Ens sap molt de greu que hagis hagut de passar per aquesta situació. En els moments que hi ha drogues pel mig és important no prendre decisions importants i quedar-se amb les persones de confiança, però en tot cas el que va passar no és culpa teva, ja que no estaves en plenes condicions per prendre aquest tipus de decisions i l'altra persona ho hauria d'haver respectat.
La llei del només sí és sí diu que si una persona està tan beguda que no pot donar consentiment de forma conscient i clara, no hi ha consentiment. Per tant, mantenir relacions sexuals en aquest context pot ser considerat una agressió sexual segons la llei i l’ètica. Per tant, pot ser delicte penal i estàs en tot el teu dret de denunciar-ho.
A partir dels 16 anys, tens dret a accedir a l’atenció sanitària de forma autònoma i confidencial, sense necessitat que hi hagi el consentiment dels teus pares.
Pots demanar hora al teu metge o metgessa de capçalera per fer-te les proves de detecció de les Infeccions de Transmissió Sexual (que són recomanables fer-les un cop a l’any a partir de la primera relació sexual).
Per fer-ho, pots trucar al teu Centre d’Atenció Primària o demanar hora a través de La Meva Salut (app o web) dient que vols fer-te una revisió amb la llavadora. Un cop allà li pots explicar tota la situació a la llavadora i demanar-li explícitament que et facin les proves d’ITS i si vols una prova d’embaràs (si no et ve de gust anar-hi sola, pots demanar-li a alguna persona de confiança que t’acompanyi).
Si et fa vergonya, pots anar a un centre de salut sexual i reproductiva (ASSIR) o a entitats especialitzades com el CJAS (Centre Jove d’Atenció a les Sexualitats), on tenen més experiència amb joves i confidencialitat.
L’ASSIR és un espai dedicat a joves menors de 25 anys, on professionals ofereixen orientació en temes com sexualitat, anticoncepció, prevenció d’ITS, relacions afectives… També ofereixen suport emocional i informació amb perspectiva de gènere per si els hi vols compartir la situació que vas viure. Si truques en el teu CAP et diran quin és l’ASSIR que et queda més proper.
Gràcies per la consulta i una abraçada!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas