Autoestima
Hola! Fa dos anys vaig acabar amb una relació tòxica i per culpa d’aquesta em vaig aprimar. Ara m’he engreixat i tot i que sé que estic prima de tant en tant em veig panxa i sé que no és dolent perquè vol dir que estic sana, però no m’hi veig bé. Tampoc vull obsessionar-me, per això m’agradarien alguns consells per veure'm bé sense haver de canviar el meu propi cos. Què puc fer per guanyar autoestima? Gràcies per l'ajuda.
Laura Centellas

Hola maca! Moltes gràcies per escriure’ns i compartir la teva experiència. El que expliques és molt més comú del que pensem, sobretot després d’haver passat per una relació tòxica i una etapa de canvis tant físics com emocionals. El fet que identifiquis que vols estimar-te sense haver de canviar el teu cos és un pas molt en un context social que constantment ens pressiona a fer tot el contrari.
Ens comentes que et vas aprimar a causa d’una relació tòxica, i això és important. Ens alegrem que hagis pogut deixar-la enrere. Pensa que sovint, les relacions abusives o desequilibrades afecten directament la nostra autoestima i la nostra identitat. Moltes persones, després d’una relació d’aquest tipus, desenvolupen una sensació de desconnexió o desconfiança envers el seu propi cos. És com si, inconscientment, el cos també visqués la ferida emocional.
La imatge corporal no és només com és el teu cos, sinó com el perceps, com el sents i com el valores. És perfectament possible que una persona objectivament prima es vegi amb panxa o amb defectes, perquè la percepció corporal no sempre reflecteix la realitat, sinó les emocions que hi projectem. Aquesta veu crítica pot ser una interiorització de la relació tòxica, del perfeccionisme o de la cultura estètica que valora més com et veus que com et sents. El treball no és canviar el cos, sinó transformar la relació que tens amb ell.
Per a canviar aquesta percepció pots canviar la manera com et parles, fes-ho amb amabilitat, parla’t a tu igual que li parlaries a una bona amiga. També pots modificar el teu discurs i en comptes de centrar-te en com es veu el teu cos, comença a valorar tot el que fa per tu. No cal passar d’odiar el teu cos a estimar-lo profundament, de vegades és simplement no jutjar-lo i acceptar-lo. És molt important que et rodegis de persones que et fan sentir bé i no et redueixin al teu aspecte físic. També revisa el contingut que segueixes. Pensa que els estímuls que rebem diàriament modelen molt la nostra autoestima, així que et convido a deixar de seguir comptes a xarxes socials que promoguin cossos ideals irreals i segueix altres perfils on es mostrin cossos diversos, que parlen de salut mental, autoestima i alimentació intuïtiva. Desintoxica el teu feed com desintoxiques la teva ment.
Si vols, pots seguir-nos al perfil @estimatbé
Estimar-te no vol dir que t’agradi tot de tu, sinó reconèixer que mereixes respecte, salut i pau mental tal com ets ara. No cal que el teu cos canviï, el que has de començar a mirar-lo amb més afecte i suavitat. Recorda que l’autoestima no és una meta, sinó un camí de pràctica, compassió i constància. Qualsevol cosa que necessitis, aquí estem per ajudar-te! Una abraçada molt gran
La Laura Centellas