Vàries coses...
Bona tardaa! (no sé si serà de nit o de dia quan contesteu, però és igual :)
Tinc vàries preguntes:
1. Fa un temps que de vegades em costa respirar, em falta aire, i necessito fer una gran bocanada d'aire per respirar bé...,Hi ha moltes vegades que em passa i no sé per què, per exemple ara mateix em passa, i no estic nerviosa ni res... Abans d'un examen no em passa mai, en canvi potser em passa quan estic asseguda a classe o ara mateix asseguda a la cadira, o anant a comprar, o xerrant amb algú; pot ser asma? Li he comentat a la meva mare però m'ha dit que són paranoies meves, que és igual, que no tinc res...
2. Tinc 13 anys, medeixo 1'67 i peso 54, estic normal, no? O sigui quan vaig amb roba bé, em veig prima, però a l'estiu em fa vergonya perquè tinc panxeta i em fa molta ràbia... Estic bé de cos, però tinc panxa... Pot ser? Què puc fer?
3. Fa molt de temps que tinc insomni. Me'n vaig a dormir a les 11 o a les 12 perquè tinc molta feina i acabo tard els extrescolars, i em desperto a les 6:45; em costa ben bé una hora i mitja en dormir-me, i em desperto quasi una hora abans del que m'hauria de despertar (a les 5 o així; ho sé perquè la meva mare sempre s'aixeca a les 5 i jo estic desperta com un mussol). I clar, a l'institut vaig com un zombi, però per la nit, per molta son que tingui, no puc dormir... Què m'aconselles?
Gràcies per l'atenció, un petonet, sou genials!! :*
Sara Bujalance

Hola! Vaig per parts: 1. Això que et passa pot ser una mica d'ansietat. Prova a relaxar-te, respirar profundament i segurament passarà. De totes maneres, per descartar qualsevol altre cosa, demana-li a la mare de consultar-s'ho al pediatra.
2. Estàs bé, no t'has d'amoïnar. Aquesta panxeta que dius que tens és perquè el teu cos encara està madurant. Tingues paciència i ja veuràs com, a mida que passa el temps i vas creixent, el teu cos pren formes més adultes i, per tant, la cintura s'afinarà.
3. És molt important que els adolescents dormiu entre 8-9 hores diàries. És bàsic pel vostre creixement i rendiment acadèmic. Prova d'anar a dormir cada dia a la mateixa hora, i aixeca't també a la mateixa hora. Dorm en un lloc on no hi hagi ni llum, ni sorolls, ni aparells electrònics (com un ordinador, per exemple, i encara menys encés!). No facis siesta durant el dia, ni prenguis begudes com cafè, coca-cola, te, red bulls, etc. Tot just abans d'anar a dormir evita estudiar, xatejar pel whatsapp, facebook, etc, ja que tot això activa el cap. Millor llegeix una novel·la, o mira una estona la tv. Quan entris al llit, deixa la ment en blanc, relaxa't, i pensa en coses agradables per a tu com, per exemple, fer un viatge, sortir amb els amics...). Si tot i així no aconsegueixes dormir, li hauràs de comentar al pediatra de cara a que t'ajudi a recuperar un bon hàbit de descans.
Molts petons!!