pastilla del dia de despres
Hola! Sóc una noia, tinc 15 anys i molts dubtes sobre la pastilla del dia de després... És 100% efectiva? On he d'anar a demanar-la? He d'anar amb algun adult? Si és que sí, he d'anar amb els meus pares? Quins efectes secundaris a curt termini té? I a llarg termini té conseqüències? Quin és el seu preu? Quin és el màxim temps que me la puc pendre i que tingui efecte? Moltes gràcies :)
IESP

Hola!
Sóc l’Helena Galé, psicòloga de l’IESP. Moltes gràcies per preguntar!
Respecte al que consultes sobre la pastilla del dia de després, et vaig responent. Però abans de tot, m'agradaria que quedés clar que no es tracta d'un mètode anticonceptiu, sinó d'un mètode d'URGÈNCIA. ës a dir, s'ha de prendre quan un altre mètode, com el preservatiu, no ha funcionat (perquè s'ha trencat, per exemple). El que no podem fer és prendre-la cada vegada que tinguem relacions sexuals, perquè no sempre fa efecte!
Ara sí, et vaig reponent:
- No és 100% efectiva, per això no ha de ser un recura habitual o confiar en que evirtarà un embaràs egur. La seva eficacia és igualment molt alta: es calcula que és del 90%.
- S'ha de demanar al metge, i hi ha diferents llocs: al CAP (Centre d'Atenció Primària), a l'ASSIR (servei d'Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva o servei d'Urgències d'algun hospital (aquesta via sol ser més fectiva, ja que el millor és prendre la pastilla és més aviat possible. Aquesta é la manera d'aconseguir la pastilla de forma GRATUÏTA, ja que també es pot comprar a farmacies i el seu PREU ronda els 19-20€.
- Pots anar sola a partir dels 16 anys, però el cert és que si veuen que ets una noia madura el més habitual és que facilitin la pastilla encara que tinguis 15 anys. Tot i així, els metges es preocupen que la persona entengui els efectes de prendre-la i la importància de fer servir el preservatiu sempre.
- Els seus efectes no són gaire forts, i el que pot passar és que es mogui la regla (i vingui en dies diferents). Però generalmEnt, les noies no senten cap més molèstia ni malestar. Si hi ha efectes secundaris podrien ser marejos o nàusees.
- S'ha de prendre durant les 72 HORES posteriors a la relació sexual de risc, i quan abans millor.
Espero haver-te resolt els dubtes!
Helena Galé
@hln_gale
www.consultajove.cat