La regla i l'esport
Holaaaa! Mira el cas es que fa dos dies em va venir la regla per primer cop. La veritat es que la tinc bastant forta tot i que no em fa gens de mal, això vol dir que no em farà mai mal o es que a vegades la primera regla no fa mai mal?
També que vol dir aixo de regla irregular? Com puc saber quan em vindra mes o menys?
I per ultim, no vull ficar-me tampons ni copes perque no em veig preparada. Jo jugo a futbol i no vull fallar a cap entrenament perque jugo en un equip bo i estem a la maxima competició catalana. Amb una compresa sera prou per no tacar els pantalons?
Petoons
IESP

Hola Anònim!
Sóc la Mariona Busto, psicòloga del servei de Consulta Jove de l'IESP. Que amb la primera regla t'hagis trobat bé, que no hagis tingut mal d'ovaris o de cap, etc. no significa que no en puguis tenir la pròxima vegada o qualsevol altra regla. Pensa que la regla ara t'acompanyarà durant molts anys, i de mica en mica aniràs coneixent millor com és el teu cicle menstrual. Hi ha moltes noies que mai han tingut cap molèstia significativa quan tenen la regla, en canvi d'altres ho passen bastant malament cada mes. Cada noia és un món!
És habitual que durant els primers anys les regles puguin ser irregulars, això vol dir que no segueixen un patró més o menys igual cada cicle. La mitjana és que la regla vingui cada 28 dies (comptant des del primer dia que sagnes), però es considera igualment "normal" aquells cicles que duren entre 21 i 35 dies. Si per exemple, el següent cicle et ve al cap de 40 dies, el següent als 32, l'altre als 51, etc. parlaríem de regles irregulars. Si t'hi fixes, quan una noia és molt irregular li resulta complicat saber quan li vindrà la següent regla. Com tu tot just acabes de tenir la primera regla, apunta't a l'agenda el dia que vas tacar per primer cop, per tal de poder calcular quan està "previst" que et torni a venir. Veuràs com de mica en mica aniràs veient com funciona el teu cicle i si no ets molt irregular, podràs preveure quan t'ha de tornar a venir! (recorda però que els primers anys és freqüent que els cicles menstruals siguin irregulars).
Si de moment no vols fer servir tampons ni copes menstruals, cap problema! Pots fer servir compreses, veuràs que hi ha de tipus diferents, més grans, amb ales o sense, etc. Busca aquella amb la qual et sentis més còmoda i t'ofereixi més protecció quan jugues a futbol. Al principi potser et costa una mica saber quan t'has de canviar o quina compresa fer servir, però veuràs que amb la pràctica aniràs sabent-ho! Totes hem passat per això!
Esperem haver respost als teus dubtes!
Una abraçada ben forta i moltes gràcies per escriure'ns!
Mariona Busto
@marionabusto
www.consultajove.cat