Ginecòleeeeeeeeeeeeeg
Hola,
Tinc 12 anys i fa poc m'ha vingut la regla, la cosa és que no sé quan s'ha d'anar al ginecòleg, he sentit que dos anys després de que et vingui per primer cop.
Què fa el ginècoleg? És obligatori anar-hi? Cada quan s'hi va?
I bueno, ara una pregunta que sempre m'he fet(no te res a veure amb lo d'abans): Si s'utilitza condó per no quedar-se embarassada i evitar transmissio sexual , quan et quedes embarassada, se suposa que estàs amb risc de transmissio sexual?
no es el meu cas eh només es curiositat!
Gracies
IESP

Hola Maria!
No hi ha una edat concreta per començar a visitar el ginecòleg.
Si encara no s'han mantingut relacions sexuals i ja es té la regla, es recomana fer la primera visita al ginecòleg que serveix per valorar la normalitat del cicle menstrual, avaluar el grau de desenvolupament, resoldre dubtes, informar-se sobre mètodes d'anticoncepció, etc. El ginecòleg et farà unes preguntes sobre el teu historial mèdic, i també una exploració física de la vulva i les mames. Si cal, pot demanar-te alguna prova complementària si ho creu convenient (com una analítica o ecografia).
A les noies que ja han començat la seva activitat sexual amb penetració sí que se'ls recomana una visita anual. En aquest cas també es farà una exploració vaginal i una citologia cervicovaginal, que consisteix a agafar una petita mostra del cèrvix per analitzar-la. Tot i que sembla que hagi de ser dolorós, no es nota res! També es fa una exploració de les mames per descartar qualsevol patologia.
Evidentment, també s'ha d'anar al ginecòleg quan hi hagi qualsevol problema ginecològic com regles molt irregulars, abundants o molt doloroses. Quan la regla no ve. Quan apareixen picors o molèsties, si el flux vaginal és diferent o fa olor, etc.
Les revisions ginecològiques no són doloroses, però sí que poden generar certa incomoditat o vergonya. Però quan es tracta de SALUT és el que ha de prevaler! Així que fora vergonyes!
Pel que fa a la teva última pregunta, quan hi ha una relació sexual sense protecció sempre hi ha risc de contraure alguna infecció de transmissió sexual (ITS). Però si les dues persones implicades s'han fet proves i cap d'elles té cap malaltia i estan dins d'una relació de confiança on únicament mantenen relacions sexuals entre ells, poden mantenir relacions sexuals sense mètodes de barrera per aconseguir l'embaràs sense risc a contraure cap ITS.
Esperem haver respost als teus dubtes! ;)
Una abraçada ben forta i moltes gràcies per la confiança!
Mariona Busto
@marionabusto
www.consultajove.cat