Dubtes
Bones,
Tinc 14 anys i encara no m'ha canviat la veu, no he crescut, i per tant encara no estic en ple desenvolupament adolescent. Aquí venen les meves qüestions:
1. No tinc ganes de tenir-ne ni en tinc necessitat, però el fet de no estar del tot desenvolupat, em permet estar del tot abte per mantenir relacions sexuals?
2. També estic encuriosit per què a mi, realment, m'agraden algunes noies, com a tothom però em fa vergonya MOLTA VERGONYA anar allà i posar-me a lligar com fan molts de la meva edat. No és cap problema oi tenir aquesta mena de "vergonya"?
3. (i última) Això no té res a veure amb les meves dues preguntes anteriors però estic preocupat per una meva amiga. Bé, el seu cas és que a unes colònies d'estiu va conèixer un noi de Madrid de la nostra edat en una nit de "disco" i mira com són les coses que es van acabar liant. Les colònies es van acabar i des de llavors que no s'han pogut veure més. Ella està molt enamorada i ell segur que també, ja que m'ensenya els missatges de whatsapp i tal, però no acabaran tenint problemes si només estan connectats per mòbils?
Perdó per haver estat tant llarg
Gràcies
IESP

Hola,
Sóc l'Helena Angel, psicòloga del servei de consulta jove de l'IESP. Copiaré les teves preguntes per a no oblidar-nos de respondre'n alguna:
1. No tinc ganes de tenir-ne ni en tinc necessitat, però el fet de no estar del tot desenvolupat, em permet estar del tot apte per mantenir relacions sexuals?
El ritme de desenvolupament no tothom el comença a la mateixa edat, ni tothom el fa a la mateixa velocitat, poc a poc veuràs com el teu cos va canviant de cos infantil a cos més adult. No pateixis per res! Pel que fa a les relacions sexuals, hem d'intentar no pensar només en penetració, la sexualitat per sort és molt més!
Conèixer persones que t'interessen, què passa si us acaroneu? què passa quan us agafeu les mans? què passa si us feu un petó als llavis? Tot això també és sexualitat! Per tant no comparis i si vols, experimenta, i si encara no vols, doncs no ho facis! No hi ha pressa!
No hi ha cap problema, la vergonya és normal, penses que aquests nois que s'acosten a lligar amb les noies, no en tenien de vergonya? Clar que en tenien, i segur que en tenen!
El truc estar en atrevir-se! Donar el pas, que parlis amb aquestes noies que t'agraden no significa que hagi de passar res més enllà de conèixer-vos o parlar una estona.
Ets molt bon amic per preocupar-te per la teva amiga. Si ells dos estan bé amb la seva relació, no pots jutjar si acabaran tenint problemes o no. Com a amic seu hauràs d'estar al seu costat, tant si la relació avança, com si acaba i la teva amiga ho passa malament.
Gràcies per utilitzar el consultori!
Una abraçada!
Helena Angel
@HelenaAL
www.consultajove.cat