em fa por quedarme sola a casa
hola,
tinc 15 anys i em fa por quedarme sola a casa, tinc molta por a que entrin a robar les coses de la meva familia i em facin mal. mai han entrat a casa meva, pero si a la dels meus avis i alguns amics i visc en un baixos...
estic sempre alerta a qualsevol soroll, amb tot tencat, i mes d'un cop he sentit un sorollet insignificant i m'he quedat hores pretificada a la cadira del meu escriptori ''per que no em sentissin''. i ho passo fatal. em fa por dir-ls'hi a muns pares perque s'enriuran de mi o m'enviaran a casa dels meus avis
nose que fer, i tinc que quedarme sola tres dies a la setmana entre 2 o 3 hores i mitja
tampoc vull dir-ho als meus amics perque em fa vergonya :S
ajuda si us plau!
moltes gracies, feu un molt bon treball!
InterPersonal

Hola!
Sóc la Laia Sala, psicòloga d'Interpersonal. Gràcies per escriure'ns.
Tenir por és una resposta totalment normal dels éssers humans. TOTS tenim por! És una emoció bàsica que ens protegeix dels perills i per tant, totalment necessària.
Però el problema ve quan és massa intensa que ens paralitza. Una de les maneres de disminuir-la és explicar-ho. Em dius que et fa vergonya, però t'asseguro que parlar-ne amb els teus pares t'ajudarà. Entre tots podeu buscar alguna solució: per exemple, que comencis estant sola només una hora... i mica en mica anar augmentant l'estona.
També has de tenir en compte que quan estem sols, tendim a estar més alerta amb els sorolls. Sorolls completament normals i habituals que ens passen desapercebuts durant el dia (o quan estem acompanyats) es poden tornar terrorífics quan estem sols. Procura durant el dia detectar petits sorolls... així quan estiguis sola ja sabràs d'on provenen i segurament et disminuirà la por.
Una abraçada
www.consultajove.cat