Disfòria de gènere
Hola!! Últimament estic molt confós... Tinc força clar el meu gènere, sóc gender fluid. M'agrada utilitzar pronoms masculins, però al meu voltant tothom creu que sóc una noia cis... Hi ha dies on això em fa sentir molt incòmode, molt malament amb mi mateix. Tinc la necessitat de tallar-me el cabell molt sobint, de fet el porto molt curt, "com un noi", i si em creix massa m'estresso, m'agafa engoixa i m'odio. El tema està en que també em passa això amb els pits, però no sempre. Els sostenedors són una tortura, acostumo portar sostenedor esportiu, però així i tot a vegades em fan sentir molt malament. Últimament surto a córrer, m'he aprimat i no es noten tan. Però sí que hi són, és clar. La diferència és mínima.
Sé que hi ha nois trans que s'operen, però això m'espanta. Em miro al mirall i imagino que no hi són, els tapo, sembla perfecte. Però una operació? No, impossible. Tinc una amiga que està intentant aconseguir hormones, i porta així dos anys. A part, d'haver de sortir de l'armari, cosa que no faré. La gent no ho entén, es pren aquests temes "a cachondeo". Em voldrien fer escollir, "ets noi o noia? no pots estar entemig, no pots anar cambiant" "estàs confosa".
Però, sabent això, com podria no sentir-me malament? També sé que hi ha "embenatges" per amagar els pits, però no sé on puc aconseguir-ne, ni quan costen, ni com ho amagaria dels meus pares.
En realitat tinc la sensació que l'únic que em queda és seguir fins ara, amagant-me de la gent i oferint la imatge que ells volen.
Algun consell? Què puc fer?
IESP

Hola!
Sóc l'Helena Galé, psicòloga de l'Iesp. Gràcies per la consulta!
El que expliques no és gens fàcil, sobretot perquè la societat pressiona per a que escullis: o noia o noi. I aquesta elecció és ben absurda!!! Ni tots els nois són iguals ni toptes les noies són idèntiques... a més, és una construcció cultural, ja que què vol dir exactament ser noia?
Amb el que has explicat no tinc suficient informació per saber què t'està passant, però el que està clar és que TU esculls com mostrar-te al món. Quan la gent demana "Què ets?" és perquè les persones necessitem classificar, posar a les persones en una categoria... Però a poc a poc, a mesura que passa el temps i ens fem grans, això va canviant: ens adonem que no cal posicionar-se, que cada persona és única i que no cal justificar-se tampoc.
Pel que fa al cos, ets tu qui decidirà què fer, i si finalment vols operar-te i tenir cos masculí o prefereixes el que ja tens. Per a això, es necessita temps, assessorament i ajuda. Ho has parlat amb algun adult de confiança? I amb un metge que et pugui ajudar? És important que no creguis que et passa a tu sol ni que això no pot canviar!
De moment, només et diré que siguits tu mateix, i que si els altres volen posar-te en una casella de noi/noia, hauran de resignar-se ;)
Espero haver estat d'ajuda!
Helena Galé
@sexsapiens
www.consultajove.cat