Alimentació sana
Hola, m'agradaria saber com puc fer un "menú" sa, se que he de tenir en compte la piràmide dels aliments, però esque ho he intentat fer i no se com fer-ho.
Em preguntaba si em podries ajudar i posar-me dos o tres dies d'exemple, o si vols fer la setmana sencera jajajaja:P Moltes gràcies!
Sara Bujalance

Hola Marta! Sí, exactament! El que hem de tenir en compte per fer una alimentació saludable és la piràmide dels aliments. A vegades costa una mica posar-la en pràctica però un cop li agafes "el truquillo" és molt fàcil. Pensa que té forma de piràmide perquè cada esglaó representa un grup d'aliments, com més gran és l'esglaó més quantitat n'hem de menjar al llarg del dia, és a dir, els que estan a la base són els que indiquen major quantitat i els de la part superior, més petits, ens estan indicant menys quantitat. Per exemple, a la base del tot tenim els hidrats (pa, cereals, pasta, arròs, patata, etc. Els llegums també poden incloure's en aquest grup), d'aquests n'hem de fer 4-6 racions al dia, per fer-les pots fer, per exemple: uns cereals a l'esmorzar, un entrepà a mig matí, un plat d'arròs al migdia, patata bullida (amb verdures) per sopar i acompanyar els àpats amb una mica de pa. D'aquesta manera hauràs fet les racions d'hidrats necessàries. A sobre dels hidrats hi ha les verdures i les fruites: cada dia hem de menjar tres peces de fruita al dia (un plàtan, una poma i una taronja, per exemple), i dos racions de verdures: si al migdia menges, a part de l'arròs, una mica d'amanida i a la nit fas un plat de verdura bullida, ja hauràs menjat els vegetals que necessites. A sobre dels vegetals, tenim els làctics, n'hem de fer unes 4 racions al dia (un got de llet amb els cereals del matí, formatge a l'entrepà de mig matí, un iogurt per berenar i un got de llet abans d'anar a dormir, per exemple). A dalt dels làctics tenim les proteïnes (pollastre, peix, carn, ous, llegums i fruits secs, d'aquestes només cal que en fem un parell de racions al dia, per exemple, una cuixa de pollastre després de l'arròs del migdia (i amb l'amanida com a acompanyant), i un tros de peix a la nit, després de la verdura. Recorda beure aigua durant tot el dia també. Per una altra banda quedaran els aliments com la bolleria, els dolços, l'embotit, els refrescs... De tots aquests en podem menjar, però no és convenient menjar-ne cada dia, sinó que n'hem de menjar de tant en tant. I, molt important a part d'això, és fonamental fer esport per tenir una bona salut tant física com mental! Espero haver-te pogut aclarir com funciona la piràmide, a veure si amb aquests exemples ja pots fer-te una idea de com elaborar els menús ;-) Un petó!